Video player inladen...

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet: "Fabeltje dat stad niet bereikbaar zou zijn na invoering stadsboulevards"

De Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) weerlegt de kritiek van zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) op de invoering van een nieuw mobiliteitsplan in Brussel. Weyts vreest dat de invoering van stadsboulevards op de A12 en E40 meer files zullen veroorzaken in Vlaanderen. "Waarom gaat u ervan uit dat de file zou toenemen met deze maatregel? Alle mobiliteitsexperts zeggen dat we de auto moeten terugdringen in de hoofdstad", zegt Smet in "Terzake".

De Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet heeft in "Terzake" de invoering van een nieuw mobiliteitsplan in de hoofdstad verdedigd. Vanaf volgende week zullen de E40 en de A12 in Brussel officieel geen snelweg meer zijn, maar zogenoemde stadsboulevards. De komende maanden zal er nog niets veranderen, maar op termijn zal op beide wegen het aantal rijstroken beperkt worden en de snelheidslimiet dalen tot 50 kilometer per uur.

(lees verder onder de kaart)

"Voor ons is het geen proefproject. Het is een beslissing van de Brusselse regering. Wanneer we het gaan invoeren deze zomer, doen we dat met markering. Met de werken aan de tunnels van het Reyerscomplex vandaag zitten we de facto in een situatie met vier rijstroken op de E40. Dat is wat we willen doen. Het effect is dat het aantal auto’s is afgenomen van 60.000 naar 45.000", zegt Pascal Smet.

Simpele regel in mobiliteitspolitiek: Hoe meer ruimte je aan fietsers en voetgangers geeft, hoe meer fietsers en voetgangers je zal krijgen

De Brusselse minister van Mobiliteit werd in "Terzake" geïnterviewd in de buurt van het Reyerscomplex. "We staan hier aan de E40. Eigenlijk komt die hier al binnen in de stad en is dit al de stad. Het is een typische stadsautostrade uit de jaren 50. We willen die versmallen voor het inkomend verkeer. We willen aan de overkant bijkomende woningen en kantoren bouwen. Er komt ook een nieuw mediapark rond de VRT-RTBF-site. Daar willen we ook een fietspad aanleggen en veel meer bomen inplanten. De stadsautostrade moet een stadsboulevard worden. Dat moeten we doen voor een betere luchtkwaliteit en een betere levenskwaliteit. Dat doen we niet alleen voor de Brusselaars, maar ook voor de pendelaars die in Brussel werken."

Volgens Smet wil de Brusselse regering met de maatregel de auto terugdringen in de hoofdstad. "Degenen die pleiten om eerst alternatieven uit te werken, zijn diegenen die alles bij een status quo willen houden. De afgelopen vijftig jaar heeft men alles aan de auto gegeven. Er is een heel simpele regel in de mobiliteitspolitiek. Hoe meer ruimte je aan de auto geeft, hoe meer auto’s je zal krijgen. Hoe meer ruimte je aan fietsers en voetgangers geeft, hoe meer fietsers en voetgangers je zal krijgen. Dus moeten we het anders doen."

"’s Morgens komen er vandaag 45.000 mensen Brussel binnen. Vroeger waren dat er 60.000. Die 45.000 zitten allemaal individueel in hun auto. Vanuit economisch standpunt is dit een heel inefficiënt gebruik van de openbare weg."

"Waarom gaat u ervan uit dat de file zou toenemen met deze maatregel. Dit is bestudeerd door een overigens Vlaams studiebureau. Het studiebureau is tot de conclusie gekomen dat de ingreep een verstandige maatregel is. Je hebt het fenomeen van "evaporating traffic". Als je ingrepen doet in je infrastructuur, dan heeft dat gevolgen voor het aantal auto’s dat binnenkomt. Dat doet mensen nadenken over hoe ze binnenkomen. We zijn in Brussel wel degelijk fietspaden aan het aanleggen en we investeren 5,2 miljard euro in het openbaar vervoer. Het klopt dat Vlaanderen te weinig overstapparkings aanlegt in Vlaanderen. Maar nogmaals, er is een volwaardig alternatief. Autodelen kan morgen meteen ingevoerd worden."

Dit is nodig voor de levenskwaliteit van Brusselaars en Vlamingen die in Brussel komen werken

Pascal Smet omschrijft de invoering van de stadsboulevards als een definitieve beslissing van de Brusselse regering. "Dit is nodig voor de levenskwaliteit van Brusselaars en Vlamingen die in Brussel komen werken. Het huidige model is een model uit het verleden."

"We zien in het buitenland dat heel veel steden deze weg hebben ingeslagen. Het beleid dat je alles voor de auto doet, dat leidt tot problemen. Uiteraard moeten er meer bijkomende treinverbindingen komen, dat moet de federale regering uitvoeren. Vlaanderen moet ook meer overstapparkings bouwen, daar ben ik het ook mee eens. Maar zeggen, we moeten altijd wachten op de alternatieven. Dat is pleiten voor het status quo. Ik wil verandering en een oplossing. Met mij zeggen alle mobiliteitsexperten dat we het zo moeten doen. Je mag niet blijven wachten."

Smet verwijst ook naar gelijkaardige initiatieven in andere steden. "Als je kijkt wat in de rest van de wereld gebeurt, dan zie je dat steden die inzetten op minder auto’s, steden zijn die economische ontwikkeling kennen. Dat zijn steden die jonge creatieve professionals aantrekken. Steden die met auto’s bezig zijn, die verliezen aantrekkingskracht."

Brussel zal bereikbaar blijven volgens Smet. "Het fabeltje dat we niet bereikbaar zouden zijn, dan moet Antwerpen wel de "hellhole" van België zijn. De verkeersproblemen in Antwerpen zijn veel groter dan in Brussel. Wij willen er iets aan doen en we gaan dat verder blijven doen, in overleg met Vlaanderen. Ik hoop dat we heel snel met Vlaanderen akkoorden kunnen maken over de tramverbindingen, zodat pendelaars in de rand van Brussel de stad vlot kunnen bereiken", besluit Pascal Smet.

Bekijk het gesprek met Pascal Smet uit "Terzake" hier:

Video player inladen...

Bekijk de reportage over de plannen van de Brusselse regering uit "Terzake" hier:

Video player inladen...