Video player inladen...

Elektrische auto's die onterecht bij een laadpaal blijven staan, worden niet beboet

De Vereniging van Steden en Gemeenten wil dat bestuurders van een elektrische auto die onterecht op een parkeerplaats bij laadpalen staan, beboet worden. Dat meldt Radio 2 West-Vlaanderen. Het gaat dan om auto's die niet aan het opladen zijn of die urenlang aan het opladen zijn. Gewone auto's die er geparkeerd staan, krijgen nu al een boete, maar elektrische niet. 

In heel wat gemeenten en steden staan er ondertussen elektrische laadpalen voor wagens, meestal is dat bij het station, een plein of vlak bij het centrum. Maar een laadpaal kan je maar gebruiken als die vrij is. In de praktijk gebeurt het wel eens dat er een gewone wagen geparkeerd staat. Maar ook steeds vaker staan er elektrische of hybride wagens geparkeerd die niet aan het opladen zijn. Een vaak goedkope parkeerplaats dus en niet echt hoffelijk ten opzichte van andere bestuurders die dringend moeten opladen. 

Wat zegt de wet?

Op dit moment zegt de wegcode dat een elektrische parkeerplaats moet worden aangeduid met een verkeersbord E9a. Dat is een klassiek parkeerbord 'P'. Die borden kunnen worden aangevuld met onderborden. In de meeste gevallen is dat een afbeelding van een stekker. 
 

Hiaat in wegcode

De agent of parkeerwachter kan wel een parkeerboete geven aan bestuurders van niet elektrische auto's die op zo'n plaats staan. Maar er zijn ook nog een paar hiaten in de wet. De wegcode zegt namelijk niet dat de elektrische wagen daadwerkelijk moet opladen. Wat doe je met een elektrische wagen die er gewoon geparkeerd staat of urenlang aan het opladen is?

VVSG pleit voor aanpassing wet

Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten wil dat er een bordje komt waarop staat dat je effectief je elektrische auto moet laden als je op zo'n oplaadplaats staat. "Dat is ook logisch, er komen steeds meer elektrische auto's bij en dat is ook goed. We willen ook dat mensen die hun elektrische auto willen opladen ook terecht kunnen op zo'n voorbehouden plaats. Daar mag geen andere auto staan die de plaats alleen gebruikt om te parkeren". 

Het is ook niet altijd meteen te zien aan de buitenkant van een auto of het effectief een elektrische auto is. De Vereniging van Steden en Gemeenten wil daarom dat parkeerwachters en gasambtenaren toegang krijgen tot de databank van DIV, de dienst voor inschrijving van voertuigen. Zo kunnen ze meteen controleren of het een elektrische auto is of niet.

GAS-boetes van 58 euro

Omdat de wegcode tekort schiet, hebben heel wat gemeenten zelf hun politiereglement aangepast: ze leggen een GAS-boete van 58 euro op. Carl Vyncke van de politiezone RIHO : "Hoe hebben we dat opgelost? Door een stedelijk politiereglement op te maken waarin staat dat je moet laden als je op die plaats staat en dat je ook parkeergeld moet betalen als het in een betalende zone is. Hybride wagens zijn ook nog een probleem. Ze zouden daar eigenlijk niet mogen staan, maar aan de andere kant moeten ze ook opgeladen kunnen worden. We gaan nog uitzoeken welke oplossing we kunnen bieden op wettelijk vlak."

Laadpaalklevers

Ook in onder meer Knokke-Heist, Damme en Oostende kan je een boete krijgen als je elektrische auto niet in het stopcontact steekt op zo'n laadplaats. Hoe lang die auto mag opladen, hangt ook af van zone tot zone. Om zogenoemde "laadpaalklevers" tegen te gaan mag je in Oostende maar 2 uur opladen, daar hangen er aparte bordjes aan de oplaadpaal. In andere zones moet je dan weer je parkeerschijf zetten. In Brugge werden er vorig jaar 29 boetes uitgeschreven voor "gewone" bestuurders die op een voorbehouden elektrische parkeerplaats staan. 

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...