Nepleerlingen moeten realistisch beeld geven van het leven op de middelbare school

Op het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) in Nederland zijn vijf nieuwe leerlingen ontmaskerd als acteurs. De nepleerlingen moesten in de school undercover gaan voor een documentairereeks over het leven op een middelbare school. Het doel was om door de ogen van nieuwkomers beter weer te geven wat zich afspeelt tussen de schoolmuren, zeggen de producenten. De schooldirectie heeft toegegeven dat het een slecht idee was om leerlingen en leerkrachten voor te liegen.

Medeleerlingen en leerkrachten van het Christelijk Lyceum Veenendaal hebben vijf nepleerlingen op hun school ontmaskerd. De acteurs waren ingehuurd in het kader van een documentairereeks van de commerciële zender RTL 4. De bedoeling was om door de ogen van nieuwkomers een realistisch beeld te geven van het leven op de middelbare school. 

De leerlingen van het CLV ontdekten dat de Facebookprofielen van de nieuwkomers vals waren, en leerkrachten konden geen schoolverleden van hen terugvinden. Op woensdag werden de leerkrachten ingelicht over het bedrog. De directie en producenten boden hun excuses aan, maar wilden de opnames verderzetten. Intussen is beslist om de productie stop te zetten.

Naar Amerikaans voorbeeld

De nepleerlingen waren deel van een format, ontleend aan de Amerikaanse serie "Undercover High". Daarin werden oud-leerlingen, die worstelden met persoonlijke problemen zoals eetstoornissen of hun geaardheid, undercover naar school gestuurd. Dit leverde interessant materiaal op over de leefwereld van de echte leerlingen.

De nepleerlingen op het CLV speelden een gelijkaardige rol. De directie informeerde de school over de nieuwe leerlingen met een moeilijk verleden. De mededeling lokte echter argwaan uit, waarop de leerlingen en leerkrachten op onderzoek uitgingen. Ze ontdekten dat de nieuwe leerlingen ouder waren dan de scholieren, en een theaterachtergrond hadden.

De directie van de school zei dat ze hoopte dat de reeks "veel moois zou opleveren", ondanks de ethische bezwaren. "Achteraf gezien is het een slecht idee geweest om de leerlingen en leerkrachten op het verkeerde been te zetten", luidde het. De minister van Onderwijs, Arie Slob, uitte al zijn ongeloof over de zaak. Ook op sociale media reageerden velen verontwaardigd.