Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Netflix betaalt recordbedrag van 10 miljoen dollar voor 1 enkele politieke documentaire

Netflix heeft 10 miljoen dollar (8,9 miljoen euro) betaald voor de rechten op "Knock down the house", een politieke documentaire. Daarmee legt de streamingdienst een recordbedrag op tafel.

De bijna anderhalf uur durende documentaire "Knock down the house" volgde op de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump.

De documentaire draait om de campagnes van vier vooruitstrevende vrouwelijke democraten in 2018 tijdens de tussentijdse verkiezingen. Het gaat om Alexandria Ocasio-Cortez uit New York, Amy Vilela uit Nevada, Cori Bush uit Missouri en Paula Jean Swearengin uit West Virginia. Ocasio-Cortez was de enige van de vier die werd verkozen in 2018.  Ze werd het jongste Congreslid ooit.

We willen een campagne starten waarin we gesprekken voeren over onze democratie en hoe je die kan ontwikkelen

Regisseur Rachel Lears

In de documentaire komt onder meer naar voren dat de campagne van Ocasio-Cortez niet werd gefinancierd door het bedrijfsleven, omdat ze principieel weigerde geld van bedrijven aan te nemen. Hoewel ze daardoor over weinig campagnegeld beschikte, slaagde ze er toch in om veel stemmen binnen te halen. 

Campagne rondom democratie

De documentaire ging in première op het Sundance Film Festival, het grootste Amerikaanse festival voor onafhankelijke films, en won meteen de Festival Favorite Award. De goede cast en uitstekende verhaallijn resulteerden in een overname door Netflix.

Regisseur Rachel Lears is er in ieder geval erg blij mee, zij noemt het "de kans om een enorm publiek te bereiken". "En dat inclusief kijkers die normaal gesproken niet naar documentaires kijken. We zijn ook enthousiast over de samenwerking met Netflix om een campagne te starten waarin we gesprekken voeren over onze democratie en hoe je die kan ontwikkelen."

Een vreemde zet van Netflix om in te zetten op politieke documentaires is het zeker niet. Eerder werd al bekend dat de streamingdienst de voormalige Amerikaanse president Barack Obama en zijn vrouw Michelle bereid had gevonden om programma's te maken over thema's die hen na aan het hart liggen.