Video player inladen ...

Te land, ter zee en in de lucht: zo zal u de nationale staking voelen

Een verstoord openbaar vervoer, nauwelijks luchtverkeer en geblokkeerde havens: de nationale staking zal zich vandaag stevig laten voelen. Sinds 22 uur gisteravond is de actie gestart bij het spoor en is het luchtverkeer stilgevallen. Dit allemaal staat u te wachten. 

Treinen

De NMBS verwacht dat tijdens de 24 urenstaking op het spoor, die om 22 uur gisteravond is begonnen, "gemiddeld bijna de helft van de treinen" zal rijden, in vergelijking met een normale dienstregeling.

Tijdens de ochtend- en de avondspits zal het merendeel van de IC-treinen tussen de grote steden rijden, klinkt het, net als een beperkt aantal L- en S-treinen. In de daluren zullen voornamelijk IC-treinen rijden, maar dan wel in een lagere frequentie. Reizigers kunnen op de NMBS-routeplanner opzoeken met welke trein ze normaal gezien op hun bestemming geraken.

De bonden zullen aanwezig zijn aan verschillende stations, maar het christelijke ACV en de socialistische ACOD verwachten geen aparte piketten. De bonden sluiten zich daarvoor aan bij de grotere interprofessionele acties.

Bekijk hieronder Dimitri Temmerman (NMBS) over de geplande staking bij het spoor:

Video player inladen ...

Bij de internationale treinen wordt weinig hinder verwacht. Bij Thalys wordt 1 trein geschrapt: de trein van 7.13 uur vertrekt vanuit Brussel-Zuid richting Parijs. Reizigers kunnen hun ticket gewoon omwisselen voor een vroegere of latere trein. Ook bij de Eurostar naar Engeland, ICE en TGV wordt weinig of geen hinder verwacht.

Alleen bij de Eurostar richting Frankrijk (Rijsel of Calais) zijn er problemen. Dat komt omdat de intra-Schengenterminal in het station Brussel-Zuid dicht zal zijn. Die reizigers kunnen hun reis gratis annuleren en bijvoorbeeld de TGV nemen.

Bussen, trams, metro

De Lijn zal het werkwillige personeel inzetten op de prioritaire assen, maar verwacht zeker veel hinder. Reizigers kunnen op de website van De Lijn kijken of hun bus rijdt.

De grote vakbonden verwachten in elk geval een heel grote stakingsbereidheid, ook omwille van de onvrede over het sociale klimaat in de sector. Er zullen nauwelijks bussen rijden, klinkt het bij ACV en ABVV. Zelfs op de gepachte lijnen, in handen van onderaannemers, verwacht de transportbond BTB dat 80 tot 90 procent van het personeel zal staken. In de verschillende provincies zullen ook piketten staan aan busbedrijven, zegt de BTB.

Bij de MIVB kunnen ze nog niet zeggen welke lijnen verstoord zullen zijn, maar de Brusselse vervoersmaatschappij verwacht sowieso veel hinder. De bonden merken alvast grote bereidwilligheid bij de leden om te staken. 

De MIVB laat weten dat het contactcenter woensdag vanaf 6 uur 's ochtends open zal zijn en dat reizigers de hele dag door zullen worden geïnformeerd via Facebook, Twitter en de MIVB-app.

Luchthavens

Skeyes (het vroegere Belgocontrol) meldt dat er sinds 22 uur gedurende 24 uur geen vliegtuigen kunnen landen of opstijgen in heel België. De luchtverkeersleider kan niet garanderen dat alle cruciale posten voldoende bezet zullen zijn tijdens de staking.

Op Brussels Airport was het merendeel van de vluchten intussen al geannuleerd, maar de mededeling van Skeyes impliceert dat de luchthaven volledig plat gaat. Brussels Airport roept reizigers dan ook op om vandaag niet naar de luchthaven te komen.

Onze reporter Ihsane Chioua Lekhli vanuit de verlaten vertrekhal op Zaventem:

Video player inladen ...

De luchthavenleiding heeft al laten weten dat reizigers beter op een andere dag kunnen proberen te reizen

Ook de luchthaven van Charleroi had al beslist vandaag gewoon niet te openen. Daar worden onder meer blokkades op de toegangswegen verwacht.

Brussels Airlines heeft voor de duur van  de staking al haar vluchten geschrapt. TUIFly laat al haar vluchten vertrekken vanop luchthavens in de buurlanden en legt daarvoor bussen in.

Op enkele hoog overvliegende vluchten van en Naar Groot-Brittannië na is het Belgische luchtruim sinds 22 uur zo goed als leeg.

Lees verder onder de foto.

Foto: Flightradar24

Havens

Schepen Annick De Ridder (N-VA) laat weten ernstige hinder te verwachten in de Antwerpse haven. Zo zullen de MSC-PSA European Terminal en de Antwerp Gateway Terminal (DP World) aan het Deurganckdok, en de PSA Terminal aan de Berendrecht- en Zandvlietsluizen preventief gesloten zijn. Ook een aantal depots en railterminals zullen dicht blijven. Bij de dokloodsen van Brabo en de sleepdiensten van het Havenbedrijf verwachten ze ook impact.

Belga - Archiefbeeld

Bij de socialistische vakbond gaan ze er nochtans van uit dat de haven zo goed als volledig stil zal liggen en dat er geen enkel schip geladen of gelost zal worden. De bonden organiseren vanaf 's morgens vroeg samen 'vliegende piketten' om te kijken hoe de staking wordt opgevolgd en of alles rustig blijft.

Volgens ACV zal ook de Gentse haven 24 uur lang plat gaan: de terminals worden geblokkeerd met piketten, alle verkeer zal worden afgeleid, geen enkel schip zal worden behandeld. En ook in Zeebrugge zal dat het geval zijn. 

Post

Bpost verwacht een gefragmenteerd beeld. De vakbonden hebben niet actief opgeroepen tot een staking, omdat de grote sociale strijd daar nog niet zo lang geleden gestreden is. De bonden ondersteunen eventuele stakers wel.

Er zullen dus sterke verschillen tussen gemeenten zijn, en vermoedelijk ook tussen Vlaanderen en Wallonië. Bpost verwacht wel mogelijke hinder door acties van derden, bijvoorbeeld in industriezones. ABVV laat zelf weten niet de intentie te hebben om zelf piketten te plaatsen.

Bij hinder zal Bpost prioriteit geven aan pakjes en kranten, laten de bonden weten.

BELGA/WAD

Wegverkeer

Het Vlaams Verkeerscentrum houdt een slag om de arm. In het verleden stonden stakingsdagen garant voor een drukke ochtendspits die ook vroeger op gang kwam. Dat zou ook dit jaar kunnen gebeuren. Maar de laatste jaren is dat al vaak anders geweest. Almaar vaker zoeken mensen op zo'n dag een alternatief, in de vorm van telewerk of een dagje verlof. Dat zou er ook deze keer voor kunnen zorgen dat de hinder meevalt.

Bedrijven

De staking zal zich het sterkst laten voelen in grotere bedrijven waar de vakbonden traditioneel sterk staan, onder meer in metaal, textiel, chemie, voeding en transport. Daar zullen dus ook stakersposten staan.

Er wordt veel minder of niet gestaakt in kleine bedrijven waar de vakbonden minder of niet vertegenwoordigd zijn. De christelijke vakbond maakt zich wel sterk dat deze keer ook in een reeks kleinere metaalbedrijven het werk wordt neergelegd. De impact zou daarom groter kunnen zijn dan bij de laatste nationale staking van december 2014. De kmo's in de transportsector zullen zeker veel hinder ondervinden, door de forse impact van de staking in havens en luchthavens.

Supermarkten

In de supermarkten is volgens de bonden wel wat animo om te staken. Vooral in Wallonië en Brussel zullen veel winkels dicht blijven, maar ook in Vlaanderen zullen klanten hier en daar voor een gesloten deur staan. Warenhuizen met zelfstandige uitbaters blijven open.

Scholen

Het ziet ernaar uit dat de globale impact van de staking in het onderwijs relatief beperkt zal blijven. De meeste stakers zullen wellicht te vinden zijn in het stedelijke onderwijs in Antwerpen, Gent en Brussel.

Zo zouden in het Antwerpse stedelijke basisonderwijs 4 op de 10 scholen dichtgaan. Maar scholen voorzien in opvang, desnoods in een andere school van dezelfde scholengroep. Als een school dichtgaat en geen opvang mogelijk is, worden de ouders normaal gezien tijdig ingelicht.

HDW

Het gemeenschapsonderwijs verwacht ook hinder, omdat de socialistische onderwijsbond actief heeft opgeroepen om te staken. De lessen gaan in de mate van het mogelijke door. Als dat niet het geval is, wordt in de meeste scholen opvang voorzien. Vier scholen zullen zeker de deuren sluiten.

Zeker in het vrij onderwijs zal de impact beperkt blijven, zeker omdat de christelijke onderwijsbonden niet actief oproepen om te staken. De lessen gaan in de mate van het mogelijke door, en overal wordt in opvang voorzien.

Kinderopvang

De staking zal zich wellicht het meest laten voelen in de stedelijke crèches in Antwerpen, Gent en Brussel. Elders in de kinderopvang wordt weinig gestaakt en zal de hinder klein zijn.

Ziekenhuizen en andere zorginstellingen

Zorginstellingen moeten sowieso een minimumbezetting waarborgen en draaien in dat geval op zondagsdienst. Verwacht wordt dat patiënten in ziekenhuizen weinig hinder ondervinden: niet-dringende ingrepen kunnen worden uitgesteld, maar patiënten worden in dat geval vooraf verwittigd. Dringende ingrepen gaan altijd door.

In de federale en Vlaamse zorgsectoren zijn recent akkoorden gesloten over betere loon- en arbeidsvoorwaarden (voor de periode 2018-2020), wat de stakingsbereidheid wellicht eerder afremt. Voorlopig moet maar in slechts 4 ziekenhuizen, 1 woonzorgcentrum en enkele opvoedingsinstellingen personeel worden opgevorderd voor de vereiste minimumbezetting. Die situatie kan wel nog veranderen.

Bekijk hieronder het verslag uit “Het Journaal”: 

Video player inladen ...

Waarom wordt er precies gestaakt? Onze reporter Ihsane Chioua Lekhli geeft uitleg:

Video player inladen ...