Video player inladen ...

Vias wil nultolerantie op alcohol voor beginnende bestuurders en motorrijders

Het verkeersinstituut Vias hamert op een nultolerantie op het vlak van alcohol voor beginnende bestuurders die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben en motorrijders. Die vraag maakt deel uit van het eisenpakket dat Vias op tafel legt in aanloop naar de verkiezingen in mei. Daarin staan tien concrete maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede moeten komen. Andere speerpunten zijn een verplichting voor fietshelmen tot 14 jaar, en een verbod op radarverklikkers, die mobiele snelheidscontroles aangeven.

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in 10 jaar tijd halveren: die doelstelling staat in België voorop.  Ondanks een positieve evolutie van het aantal verkeersdoden, is het streefcijfer volgens Vias nog niet in zicht, en daarom legt het verkeersinstituut 10 gerichte maatregelen op tafel om de verkeersveiligheid te verbeteren. De nultolerantie voor beginnende bestuurders en motorrijders is er daar één van. 

"In de eerste jaren na het behalen van het rijbewijs hebben onervaren bestuurders een verhoogd risico op ongevallen. Alcohol heeft een grotere impact op onervaren bestuurders. Nultolerantie voor het rijden onder invloed van alcohol voor bestuurders die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben, is een effectieve maatregel om dit tegen te gaan", zegt Stef Willems van Vias. "Voor motorrijders willen we ook een nultolerantie, want alcohol tast ontegensprekelijk je evenwicht aan, en dus ook je rijvaardigheid."

Alcohol heeft een grotere impact op jonge bestuurders, en het tast het evenwicht van motorrijders aan. 

Stef Willems, verkeersinstituut Vias

Vias wil ook de fietshelm verplichten voor kinderen jonger dan 14 jaar. "Dat is deel van een "én-én-verhaal", want een fietshelm vermijdt geen ongevallen, daarvoor zijn investeringen in een degelijke infrastructuur met afgescheiden fietspaden nodig. Maar een helm beperkt wel aanzienlijk de gevolgen van een eventuele val", aldus Willems. "Bij de meeste ongevallen met fietsers is er geen gemotoriseerd voertuig betrokken. En bij de helft van ongevallen met kinderen tussen 0 en 14 jaar op de fiets lopen de jonge fietsers een hoofdletsel op."

Daarnaast stelt Vias nog voor een verbod in te stellen op radarverklikkers die mobiele controles aankondigen. "Het verklikken van mobiele flitslocaties schaadt de verkeersveiligheid, want het geeft sommige bestuurders het gevoel dat ze onaantastbaar zijn. En bestuurders die radarverklikkers gebruiken, krijgen meer boetes voor overdreven snelheid dan andere bestuurders, wat aantoont dat het systeem niet onfeilbaar is."

Radarverklikkers geven bestuurders het onterechte gevoel dat ze onaantastbaar zijn.

Stef Willems, verkeersinstituut Vias

Een opvallende maatregel in het eisenpakket van Vias is om snelheidscontroles niet meer louter door de politie te laten uitvoeren. "In het buitenland zijn er al projecten waarbij privébedrijven onder strikte begeleiding flitscontroles uitvoeren, in opdracht van de politie op ongevalsgevoelige plaatsen. Het aantal pv's die de politie uitschrijft, mag dan wel uiteraard niet gelinkt zijn aan het bedrag dat een bedrijf krijgt voor controles op een bepaalde plaats. Het voordeel hiervan is dat er capaciteit bij de politie vrijkomt om andere verkeersinbreuken aan te pakken."

Deze tien maatregelen stelt Vias voor:

  • Nultolerantie voor rijden onder invloed voor bestuurders die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben, en alle motorrijders
  • Verplicht dragen van fietshelm voor fietsende kinderen tot 14 jaar
  • Efficiëntere snelheidscontroles, door ze deels uit te besteden van de politie aan privébedrijven
  • Veiliger weginfrastructuur, zeker voor zwakke weggebruikers
  • Verbieden van radarverklikkers die mobiele controles aanduiden
  • Snellere en meer gepaste bestraffing van verkeersovertreders
  • Verder veralgemenen van zone 30 in stads-en dorpscentra
  • Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers
  • Speekselanalyse inzetten om bestuurders te controleren op drugs
  • Faciliteren van voertuigautomatisering

Bekijk hieronder het verslag uit “Het Journaal”: 

Video player inladen ...