STG / Reporters

Sluw mechanisme achter Tinder laat u betalen in de zoektocht naar de liefde

Datingapp Tinder gebruikt sluwe mechanismen en algoritmen die gebruikers laten betalen om aan betere matches te geraken. Dat zegt dr. Elisabeth Timmermans, communicatiewetenschapper aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam en auteur van het boek "Liefde in tijden van Tinder", tegen VRT NWS. "De gebruikers mogen niet te succesvol zijn op de app. Dan geven ze geen geld uit."

Maar eerst: wat is Tinder?

Tinder is een app waarbij gebruikers in contact kunnen komen met mensen uit hun omgeving. Door het swipen naar links of naar rechts kunnen gebruikers hun voorkeur aangeven over voorgestelde profielen en kan er een match ontstaan. Tinder pretendeert niet een datingapp te zijn, maar zo wordt het wel vaak omschreven. Dat beeld klopt niet helemaal, want veel gebruikers installeren de app voor entertainment, het opdoen van vriendschappen of om tijd te verdrijven. Een uitgebreid profiel aanmaken is niet nodig. Er wordt alleen gevraagd om het geslacht, de leeftijd en de woonplaats op te geven. 

Er zitten, volgens Tinder zelf, verspreid over 190 landen ongeveer 37 miljoen mensen op Tinder, waarvan er vier miljoen gebruikers een betaald account hebben. Dat aantal valt niet te verifiëren, omdat het gebruik ervan sterk fluctueert. In België is het de meest gebruikte datingapp.

Liefde van hun leven

Doctor Timmermans deed jarenlang onderzoek naar het gebruik van datingapps en hoe die applicaties invloed hebben op de liefde en relaties. In 2018 publiceerde ze met professor Cédric Courtois een wetenschappelijk artikel over het algoritme van Tinder. Over dat mechanisme, dat bepaalt hoe mensen aan elkaar gekoppeld worden, valt nauwelijks iets te weten te komen. Het is volgens Timmermans vanaf begin af aan al een strategische zet van de app geweest om niets van hun algoritme prijs te geven. Zo willen ze voorkomen dat concurrerende bedrijven gelijkwaardige ideeën kunnen opdoen.

Tinder is een hele slimme marketingmachine. Het is verschrikkelijk verslavend

Tosca Sel

Toch weerhield dat Timmermans er niet van om achter de commerciële keuzes van het bedrijf te komen. "Er komen wel relaties uit, maar daar is Tinder niet in geïnteresseerd. Als mensen al vrij snel de liefde van hun leven op de app ontmoeten, is Tinder deze gebruikers kwijt." En dat levert volgens Timmermans geen data en reclame op.

Aantrekkelijkheidsscore

Timmermans volgde zes weken lang diverse gebruikers van Tinder en vroeg ze na het openen van de applicatie te vertellen over de profielen die ze voorgeschoteld kregen. Uit dat onderzoek blijkt dat Tinder meerdere manieren heeft om geld te verdienen. Zo verschijnt er geregeld reclame in de app en worden data en persoonsgegevens doorverkocht aan externe partijen. 

Swipen en uiteindelijk "een match hebben" met iemand is zo verslavend, dat Tindergebruikers hier, uiteindelijk voor gaan betalen.

Elisabeth Timmermans

Ten tweede voegt Tinder opties in de app toe om mensen te laten betalen. "Als je bijvoorbeeld honderd keer hebt geswipet, moet je twaalf uur wachten om verder te gaan, tenzij je betaalt." Tinder verleidt de gebruikers om te betalen door mensen met een goed en aantrekkelijk profiel eerst te laten zien. "Tinder berekent dat door een globale aantrekkelijkheidsscore bij te houden van de profielen, gebaseerd op voorkeuren van de miljoenen gebruikers. Door die score raken mensen aangetrokken tot het scherm en dat levert uiteindelijk geld op."

Dopamineshotje

"Door de verslavende werking die achter het swipen en het succes van het hebben van een match zit, gaan gebruikers uiteindelijk betalen om te blijven swipen. Je krijgt bij een match een dopamineshotje, een boost voor je ego", zegt de onderzoekster. Het betalen levert nog meer voordelen op, zoals het geheim maken van je profiel en het aanpassen van de locatie.

Tosca Sel is datedeskundige en schreef het boek "Daten is meten" en een dategids hoe singles weer de markt op kunnen. "Tinder is een hele slimme marketingmachine. Het is verschrikkelijk verslavend, want iedere match is weer een signaaltje aan het beloningscentrum in de hersenen. Zo ga je alsmaar verder in het zoeken naar contacten."

Naast de verschillende abonnementen veronderstelt Timmermans dat Tinder "ook nog een sluw algoritme heeft ontwikkeld dat ervoor zorgt dat gebruikers niet succesvol genoeg zijn op de app". Als ze wel succesvol zijn, zijn ze niet snel geneigd om geld uit te geven, zegt de onderzoekster. Interessante Tinderprofielen en matches worden dan zoveel mogelijk gematigd voor mensen die alleen de gratis versie hebben. "Gebruikers raken dan gefrustreerd tijdens het swipen en worden zo gestimuleerd om te betalen."

Makkelijk en toegankelijk spelletje

Tinder zet dus vooral in op het zo lang mogelijk gebruiken van de app en het verkopen van abonnementen. Die strategie werkt zo goed, aangezien in het geval van Tinder iedereen zich kan aanmelden. "Tinder heeft de app ontwikkeld tot een spel, waardoor meer mensen online gaan daten. Het is makkelijk, de drempel is laag en iedereen kan een account aanmaken. Het is dus een erg toegankelijk spelletje. Ook hoef je als gebruiker niet in te vullen waar je naar op zoek bent. Tinder houdt de voorwaarden opzettelijk vaag om het aantal gebruikers te vergroten." 

Die zoektocht kan eindeloos worden, vooral omdat de meesten die de app installeren het uit nieuwsgierigheid of verveling doen

Elisabeth Timmermans

Omdat er zoveel keuze is, lijkt het moeilijker om een juiste afweging te maken, zegt Timmermans. "We zien in het onderzoek dat mensen ook gaan twijfelen aan de gemaakte keuze. Ze hebben dan nog niet van alles geproefd en weten niet of de gemaakte keuze de juiste is", zegt de onderzoekster. "Die zoektocht kan eindeloos worden, vooral omdat de meesten die de app installeren dat uit nieuwsgierigheid of uit verveling doen. Mensen die de app gebruiken om een relatie aan te gaan, kunnen van dat moeras aan keuzes gefrustreerd raken."

Niet alleen beperkingen

Hoewel er aan Tinder behoorlijk veel beperkingen kleven, waaronder het algoritme en de betaalmuur waar gebruikers tegenaan lopen, benadrukt Timmermans dat online daten ook voordelen heeft. "Je komt in contact met mensen buiten je bubbel en de relatie die je er wellicht aan overhoudt, kan kwalitatiever zijn dan na een offline ontmoeting. Ga gerust experimenteren."

Datedeskundige Sel zegt ook dat Tinder veel kan opleveren. Zelf heeft ze haar man leren kennen via de app. "Zo kan het ook. Het is nog altijd zo dat er op Tinder meer mensen zijn die op zoek zijn naar een relatie dan in de kroeg of in de club. Online daten, kan nooit kwaad. Het is tenslotte Valentijnsdag."