AP2005

Airbus stopt met productie van de A380, 's werelds grootste passagiersvliegtuig: een fout model?

Vliegtuigbouwer Airbus stopt met de productie van de superjumbo A380. De laatste levering staat voor 2021 gepland. Volgens Airbus heeft luchtvaartmaatschappij Emirates haar bestelling verkleind. Daardoor is er nog onvoldoende vraag naar het toestel om de productie op gang te houden.

Emirates had een order voor 162 toestellen, maar dat aantal is verlaagd naar 123, waarvan er de komende jaren nog 14 toestellen worden geleverd. De stap treft 3.000 tot 3.500 werknemers van de Europese vliegtuigbouwer. Airbus gaat in gesprek met sociale partners over de gevolgen, maar heeft goede hoop dat een groot deel van het personeel intern herplaatst kan worden.

Airbus zette namelijk wel een andere deal op papier met Emirates, voor veertig toestellen van het type A330neo, en dertig van het type A350. Deze bestelling heeft een cataloguswaarde van omgerekend ruim 21 miljard euro. Doorgaans worden bij grote orders echter flinke kortingen bedongen.

(lees verder onder de foto)

De A380 binnenin.

De ontwikkeling van de A380 (foto boven) heeft Airbus tientallen miljarden euro's gekost. De A380 staat bekend als 's werelds grootste passagiersvliegtuig met twee verdiepingen en in bepaalde configuraties is er plaats voor 550 tot 850 passagiers. Het toestel is sinds 2005 op de markt, maar vanaf het begin al viel de verkoop tegen. De meeste luchtvaartmaatschappijen geven immers de voorkeur aan kleinere en zuinigere vliegtuigen. 

Neem hier een kijkje binnenin de A380 (archiefbeeld):

Video player inladen ...

Hoe worden piloten voor de A380 opgeleid (archiefbeeld)?

Video player inladen ...

Het antwoord op de Boeing 747

"De A380 was het Europese antwoord van Airbus op die iconische 747 van Boeing", legt VRT-journalist en vliegtuigkenner Jens Franssen uit.

"In die tijd was de filosofie dat er een erg grote en snelle groei ging komen in het vliegverkeer. Daarvoor waren er dus grote vliegtuigen nodig, meer bepaald dubbeldekvliegtuigen. Op een bepaald moment ging vliegtuigbouwer Boeing mee in de ontwikkeling, maar de Amerikanen trokken zich toch terug. Zij geloofden niet meer in de A380. Beide vliegtuigbouwers zagen het anders. Airbus wilde een groot vliegtuig dat allerlei passagiers uit kleinere regionale luchthavens naar een grote luchthaven bracht. Die passagiers zouden dan samen komen op één groot toestel om dan grote verbindingen te maken, tussen Parijs en New York, of tussen Los Angeles en Sydney", aldus Franssen.

Beide vliegtuigbouwers, Airbus en Boeing, zagen het anders

"Boeing geloofde eerder in kleinere, energiezuinige toestellen om die point-to-point te laten vliegen. Twintig jaar later moet je nu vaststellen dat Airbus het wellicht aan het verkeerde eind had, want de productie wordt gestopt." Franssen noemt het een fout model om verschillende redenen.  "De A380 is moeilijk voor luchthavens om te ontvangen. Het is niet evident om 550 passagiers door de douane te laten gaan. Het vergde financiële inspanningen van luchthavens uit, ook al om bijvoorbeeld niet één maar zes trappen te installeren (om de passagiers te laten uitstappen, red.)."

Bekijk hier het gesprek met vliegtuigkenner Jens Franssen:  

Video player inladen ...