Minder ongevallen, maar niet minder slachtoffers aan spooroverwegen

In 2018 waren er minder ongevallen aan spooroverwegen, maar niet minder slachtoffers. Vooral buurtbewoners raken tijdens de spitsuren betrokken bij incidenten aan overwegen. Spoornetbeheerder Infrabel plaatst dit jaar aan elke overweg een sticker. Daarop staat belangrijke informatie die de hulpdiensten sneller ter plaatse moet brengen.

Het aantal ongevallen aan Belgische spooroverwegen daalde vorig jaar spectaculair. In 2018 waren er 38 ongevallen tegenover 51 in 2017. Daarbij vielen negen doden en drie zwaargewonden. Dat is evenveel als het jaar voordien.

Buurtbewoners tijdens spitsuren

Buurtbewoners zijn het vaakst betrokken bij een ongeval. "Nog te vaak denken buurtbewoners dat ze de omgeving goed kennen. Ze denken dat hen niets kan overkomen. Maar niets is minder waar", zegt Infrabel. Het niet respecteren van de verkeersregels en onvoorzichtig gedrag liggen het vaakst aan de basis van ongevallen.

Nochtans wijst Infrabel het grote publiek regelmatig op de gevaren van overwegen, via sensibiliseringscampagnes. "Je leven is het wachten waard", klinkt het. Ook in scholen worden veiligheidslessen georganiseerd. En waar het kan, wil Infrabel zoveel mogelijk overwegen vervangen door een brug, tunnel, parallelweg of fietspad. 

Tijdens de spitsuren gebeuren de meeste ongevallen. Bij drie op de vier is een wegvoertuig betrokken. Bij een op de vier betreft het een zwakke weggebruiker.

Identiteitskaart voor overwegen

Deze zomer start spoornetbeheerder Infrabel met het labelen van publieke overwegen. Een sticker moet weggebruikers wijzen op belangrijke informatie. Zo kunnen zij de hulpdiensten sneller verwittigen.

Ongevallen aan spooroverwegen veroorzaken menselijke drama's, maar verstoren ook het treinverkeer. Dagelijks veroorzaken dergelijke  incidenten 2 uur aan vertragingen.