België, bierland? Niet als het over alcoholvrij bier gaat

Alcoholvrij bier lijkt door te breken. Vorig jaar steeg de verkoop in onze supermarkten van 6 miljoen naar 9 miljoen liter. Al zijn die cijfers relatief, want dat aandeel is maar goed voor 4,2 procent van het totaal verkochte volume.  De Belgische brouwers zijn intussen mee met de trend, maar moeten volgens sommelier Sofie Vanrafelghem een tandje bijsteken, want te veel alternatieven zijn "te flets, te flauw en te waterig," zo zegt ze in ons magazine De Markt op Eén. 

Niet alleen in de supermarkten groeit de verkoop, ook in horeca-zaken breidt het aanbod alcoholvrije bieren uit: 1 op 3 horeca-zaken biedt intussen alcoholvrije bieren aan. Al blijft de verkoop in die zaken beperkt; tot 15,6 liter per zaak per maand. Internationaal gezien breekt alcoholvrij bier wel helemaal door, zo zegt Sofie Vanrafelghem, biersommelier bij Sofie's World in De Markt. Het is dus belangrijk voor onze export dat de Belgische brouwers mee zijn. 

Die vraag naar alternatieven wereldwijd zal bovendien nog groeien, in België worden deze varianten nooit een doorslaand succes, denkt de sommelier: “Ik geloof dat de Belg eerder gaat voor één glas lekker geslaagd bier mét alcohol, in plaats van twee of drie alcoholvrije bieren. Alcohol is nu eenmaal een smaakmaker, hoe goed de alternatieven op de markt dan nu ook al mogen zijn,” meent Vanrafelghem.

België gebuisd

"Want ook al groeit het aanbod, te veel van die bieren zijn nog te flets, te flauw en te waterig," zegt Vanrafelghem. Vooral de Belgische alternatieven hinken nog achterop. "We hebben een prachtige biercultuur, met magnifieke stijlen en uitgesproken smaken, maar op dit gebied moeten we het afleggen tegen het buitenland. Onze brouwerijen hebben er te lang hun neus voor opgetrokken en dat is niet helemaal terecht". Spanje, Nederland, Denemarken, maar ook Duitsland hebben intussen lekkere varianten zonder alcohol.

Dat België slecht scoort, blijkt ook uit een vergelijkend onderzoek door Test-Aankoop.  Daaruit blijkt dat de Belgische bieren in het algemeen minder goed scoren op vlak van smaak. Het Deense Mikkeller krijgt daar de meeste punten, een Nederlands bier eindigt op twee met het oordeel 'Beste koop'. Maes 0,0% haalt nog een redelijke score, maar Jupiler 0,0% eindigt op de laatste plaats in dat onderzoek.

"Inhaalbeweging nodig"

Het is volgens Sofie Vanrafelghem belangrijk om een inhaalbeweging te maken. Brouwerijen moeten een alcoholarme of –vrije variant in hun aanbod opnemen. Zich uitsluitend richten op alcoholvrije bieren is dan weer geen slimme zet, volgens haar. Een mooi Belgisch voorbeeld is Sportzot, van brouwerij De Halve Maan. Ook al kreeg die minder goeie punten in het Test-Aankoop-onderzoek, volgens Vanrafelghem is dat een goed voorbeeld van hoe het kan.   

Het kan ook een slim idee zijn, om niet te vertrekken vanuit de bestaande bieren, zoals dat nu vaak gebeurt. "Als je een volledig nieuwe en eigen stijl creëert, kan een consument de smaak niet vergelijken met het bier dat ze al kennen en gaan ze minder snel 'body' missen. Zo heeft een brouwsel meer slaagkansen. Het Nederlandse Playground IPA, van brouwerij Vandestreek is een mooi voorbeeld, volgens Vanrafelghem: “Je vergeet van dat nieuw gecreëerde bier bijna dat er geen alcohol in zit." Bijna dus,  maar toch niet helemaal.

De sommelier eindigt met een oproep aan de Belgische brouwers: “Wees creatief met de smaken. Ik besef dat het moeilijk is zo’n bier te creëren, net omdat je moet compenseren voor die alcohol om tot diezelfde body te komen, maar ook op dit gebied moet België een bierland zijn en blijven."

Een café zonder alcohol

Ons magazine De Markt ging ook langs bij Bruis, een bar én winkel met limonades en bieren, allemaal zonder alcohol. 

Video player inladen ...

Herbekijk hieronder de volledige reportage uit "De markt" en het gesprek in de studio.

Video player inladen ...