Ryanair en Belgische piloten bereiken na maanden een akkoord

Na meer dan een jaar sociale onrust bij lagekostenmaatschappij Ryanair hebben directie en piloten bij de Belgische tak van de luchtvaartmaatschappij een CAO afgesloten en goedgekeurd. De onderhandelingen verliepen moeizaam, maar het akkoord kan rekenen op brede instemming van het personeel. Over het cabinepersoneel is er nog geen akkoord.

De voorbije twee jaar waren helse jaren voor de directie van de Ierse lagekostenmaatschappij. Ze werden geconfronteerd met verschillende stakingen in verschillende Europese landen. Die sociale acties hadden allemaal dezelfde inzet: betere loons - en arbeidsvoorwaarden.

Het personeel, dat vaak via slechte contracten in onderaanneming werkt, kwam in opstand tegen een bedrijfscultuur die hen onfair behandelde, klonk het in 2017 en 2018.

CAO voor vier jaar

De CAO die de directie en de piloten nu hebben afgesloten is geldig voor vier jaar en regelt de arbeidsvoorwaarden en het salaris. Het akkoord is met een grote meerderheid aangenomen vertelt Hans Elsen van de christelijke vakbond: "Het waren lange en moeilijke onderhandelingen, maar meer dan 80% van de piloten is uiteindelijk tevreden met het resultaat. Ryanair was ook bereid om een akkoord te sluiten, omdat er een duidelijk tekort is aan piloten. De maatschappij kan het zich niet veroorloven om nog meer piloten te verliezen."

Dit is een historisch akkoord. Het is de eerste keer dat Ryanair in ons land een CAO afsluit.

Hans Elsen, Christelijke vakbond

Piloten wel, cabinepersoneel nog niet

Voor het cabinepersoneel ligt de situatie anders. Er is geen tekort aan stewards en stewardessen. Meestal zijn het ook laaggeschoolde en werkloze jongeren uit Zuid- en Oost-Europa die afkomen op de vacatures. Dat maakt de groep enorm kwetsbaar voor uitbuiting.

De meesten onder hen werken ook niet rechtstreeks voor Ryanair maar voor een bedrijf dat hen eigenlijk verhuurt aan de luchtvaartmaatschappij.

"Voor het cabinepersoneel lopen de onderhandelingen veel moeilijker. Zij werken meestal voor Crewlink, een bedrijf dat eigenlijk op een  illegale manier fungeert als een soort van uitzendkantoor en hen zo tewerkstelt bij Ryanair. We gaan kijken hoe de gesprekken verder lopen en welke stappen we eventueel kunnen ondernemen als die gesprekken niks opschieten".

Hans Elsen van de christelijke vakbond is dus duidelijk, Ryanair moet over de brug komen voor het cabinepersoneel. De luchtvaartmaatschappij heeft zich geëngageerd om het Belgische arbeidsrecht vanaf dit jaar te erkennen en ook toe te passen. Tot dit jaar was het personeel afhankelijk van het Ierse arbeidsrecht.

Dit is dus een eerste en een belangrijke stap om de sociale onrust bij de prijsvechter definitief in de kiem te smoren. Maar de grootste en meest kwetsbare groep onder het personeel wacht nog altijd op een akkoord. De directie kan dus nog niet al te luid de sociale overwinning opeisen.