Video player inladen ...

Ombudsman: "Verplichte terugkommomenten voor jonge bestuurders zijn slecht georganiseerd"

De Vlaamse Ombudsman krijgt veel klachten over de nieuwe verplichte terugkommomenten voor jonge bestuurders. "Het is een goed initiatief, want verkeersveiligheid is belangrijk, maar dan moet het goed georganiseerd worden en dat is nu niet het geval", zegt hij aan VRT NWS. "Ik weet dat er veel kritiek is, maar als de terugkommomenten tot minder verkeersdoden leiden, is het me dat allemaal waard", reageert bevoegd minister Ben Weyts (N-VA). Vandaag vinden de allereerste sessies plaats.

Het terugkommoment is de verplichte afsluiter van de rijopleiding voor jonge autobestuurders met rijbewijs B en vindt plaats 6 tot 9 maanden na het behalen van het rijbewijs.

 Die terugkommomenten kosten 102 euro. Wie zich te laat inschrijft, betaalt nog eens een zo’n 50 euro extra. Wie meer dan twee maanden te laat is, riskeert een boete van maximaal 4.000 euro.

De terugkommomenten zijn nieuw en moeten de verkeersveiligheid bevorderen, want jonge bestuurders hebben een grotere kans op een ongeval dan wie al meer ervaring heeft. Al 3.000 jonge bestuurders kregen een uitnodiging voor een terugkommoment. Op jaarbasis zouden 75.000 bestuurders zo’n sessie moeten volgen. Vandaag vindt het allereerste terugkommoment in Vlaanderen plaats in Roeselare, in West-Vlaanderen.

Video player inladen ...

Veel klachten

Er is heel wat te doen rond die terugkommomenten, want volgens de Vlaamse Ombudsman Bart Weekers loopt de organisatie daarvan verre van vlot. Mensen klagen volgens Weekers, omdat ze onder druk gezet worden. "Als je niet snel genoeg reageert, ga je een hogere prijs betalen en je kunt maar op enkele plaatsen in het land de sessie volgen", zegt hij.

Officieel zijn er 5 plekken, maar in werkelijkheid blijken een aantal locaties nog niet klaar te zijn

Dat laatste is een groot probleem. Je kunt wel op verschillende plaatsen per provincie een rijbewijs halen, maar die verplichte terugkommomenten worden momenteel slechts op 5 plaatsen in heel Vlaanderen georganiseerd. In Oost-Vlaanderen is er zelfs geen enkele locatie, al wordt er wel aan een uitbreiding gewerkt.

Bovendien blijken die 5 locaties ook niet helemaal te kloppen. "Officieel zijn er 5 plekken, maar in werkelijkheid blijken een aantal locaties nog niet klaar te zijn. Andere plekken zitten dan weer vol, kortom dit moet beter", zegt de Ombudsman. Weekers vraagt daarom dat in eerste instantie geen boetes worden uitgeschreven. "Als je iets organiseert waar geld- en tijdsdruk mee gemoeid is, moet het in orde zijn. En dat is vandaag nog niet het geval."

Weyts: "Veel kritiek, maar als terugkommomenten tot minder verkeersdoden leiden, dan is het me dat allemaal waard"

"Vanzelfsprekend zijn er altijd vragen die worden gesteld en problemen die worden gesignaleerd", reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "We gaan ervoor zorgen dat die opleiding voortdurend wordt bijgeschaafd. Binnen enkele maanden zijn er nog veel meer locaties." Ook voor de provincie Oost-Vlaanderen, waar nu geen locatie is voor een terugkommoment, komt het binnen enige tijd helemaal goed, aldus Weyts. 

Wat de boetes betreft, is Weyts van mening dat die nodig zijn. "Als je wil dat men effectief komt naar het terugkommoment, dan moet je er iets aan verbinden, tot mijn spijt. Het belangrijkste is dat we met die terugkommomenten zorgen voor een daling van het aantal verkeersdoden. In Oostenrijk en Finland hebben ze alvast geleid tot een daling van het aantal verkeersdoden in die doelgroep. Ik weet dat er heel wat kritiek is, maar als deze oplossing leidt tot maar enkele verkeersdoden in Vlaanderen minder, dan is het mij dat allemaal waard."

Video player inladen ...

Bekijk de reportage over de verplichte terugkommomenten uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...