Video player inladen ...

Wat is een brommobiel en hoe veilig is hij? "Hype rond Brussel, maar zou eigenlijk een uitzondering moeten blijven"

Vannacht raakte een zogenoemde brommobiel betrokken bij een zwaar verkeersongeval. Met twee doden is de tol bijzonder hoog. Maar wat is zo'n brommobiel eigenlijk? En is zo'n autootje veilig? "Eigenlijk zou het een uitzondering moeten blijven", zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen.

Een korte blik op de verkeersregels leert ons het volgende over de brommobiel: 

  • Wie met een brommobiel rijdt, moet minstens 16 jaar zijn. Als er een passagier meerijdt, moet de bestuurder 18 jaar of ouder zijn. 
  • Bestuurders moeten een rijbewijs AM hebben, dat is een rijbewijs voor een bromfiets. Let op: dat geldt alleen voor wie geboren is na 14 februari 1961. Wie ervoor geboren is, heeft helemaal geen rijbewijs nodig.
  • De maximumsnelheid voor een brommobiel bedraagt 45 kilometer per uur.
  • Bestuurders mogen maximaal één passagier vervoeren en het dragen van een veiligheidsgordel is verplicht. Een helm dragen is niet nodig.
  • De brommobiel mag niet overal rijden. Autowegen en -snelwegen zijn verboden omdat u de minimumsnelheid niet haalt. Rechts rijden is verplicht en rijden op fietspaden, fietsstroken en voetpaden is verboden.
  • Een verzekering is verplicht. Het voertuig moet ook ingeschreven zijn en een kentekenplaat hebben.

Hype bij jongeren

"Een brommobiel wordt vooral gebruikt door oudere mensen", zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. Dat komt omdat mensen die geboren zijn voor 14 februari 1961 geen rijbewijs nodig hebben om het voertuig te besturen. "De bestuurders van een brommobiel die betrokken waren bij een ongeval de afgelopen jaren, waren gemiddeld 54 jaar oud. Een kwart van hen was zelfs 65 jaar of ouder."

"Eigenlijk zijn die brommobielen bedoeld om mensen die moeilijk hun rijbewijs halen toch een uitweg te bieden voor hun mobiliteit", vult Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie voor erkende rijscholen, aan. "Het valt onder de categorie AM, die van de bromfietsen." Smeesters ziet wel dat meer en meer jongeren in zo'n brommobiel rijden. "Het effect is dan dat die voertuigen gebruikt worden door 16-jarigen. Eigenlijk zou dat een uitzondering moeten blijven."

Het is een hype in sommige streken en het is dan ook niet toevallig dat net op die plaats een ongeval gebeurt

Jeroen Smeesters - Federdrive

En daar stelt Smeesters zich toch vragen bij. "Zijn die brommobielen eigenlijk wel bedoeld voor 16-jarigen die zich willen verplaatsen? Sinds 2013 is er een nieuwe Europese richtlijn en vooral rond Brussel zijn die brommobielen populairder geworden. In die mate dat rijscholen zich zo'n brommobiel hebben moeten aanschaffen. Er zijn zelfs speciale parkeerplaatsen op scholen. We moeten ons de vraag stellen of het niet allemaal te veel is. Het is een hype in sommige streken en het is dan ook niet toevallig dat net op die plaats een ongeval gebeurt."

Is zo'n brommobiel veilig?

De statistieken leren ons dat er niet zo heel veel ongevallen gebeuren met brommobielen. "In 2017 zijn 34 ongevallen geregistreerd. Tussen 2014 en 2016 raakten 164 bestuurders van een brommobiel gewond en 3 overleefden het ongeval niet", zegt Willems. 

In 2017 zijn 34 ongevallen geregistreerd

Stef Willems - Vias Institute

Smeesters vult aan: "Eigenlijk is het niet bedoeld voor 16-jarigen. De aard van het voertuig is anders dan een bromfiets of een auto. Hier zit je ergens tussen de twee. Het gebeurt veel dat zo'n brommobiel niet opgemerkt wordt in het verkeer. Je zet toch iemand op de openbare weg tussen het normale verkeer.  In dit geval zien we welke gevolgen dat kan hebben. Gelukkig gebeuren er niet heel veel ongevallen. Maar het is een gelegenheid om na te denken over wat we met die brommobielen willen doen in de toekomst."

Het gebeurt veel dat zo'n brommobiel niet opgemerkt wordt in het verkeer

Jeroen Smeesters - Federdrive

Een brommobiel is vooral gevaarlijk voor de inzittenden zelf", zegt Willems. "Uit de verkeerscijfers blijkt dat inzittenden van die brommobielen zelf méér in gevaar zijn, dan dat ze een gevaar vormen voor andere weggebruikers." In bijna de helft van de ongevallen is er een botsing met een andere auto. "Dat komt vaak omdat andere weggebruikers de snelheid van een brommobiel verkeerd inschatten. Die rijdt een stuk trager en mensen verwachten dat niet."

Ben Weyts: "Regelgeving voldoende"

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zegt in een reactie op het ongeval van vannacht dat de huidige regelgeving voldoende is. "Wat je vaststelt, is dat de regelgeving zoals die vandaag bestaat, niet is nageleefd", zegt hij in "Het Journaal". 

Bekijk hier het fragment uit "Het Journaal": 

Video player inladen ...