Lady Gaga, Emma Stone en Charlize Theron.

Het hallucinante mechanisme achter stralen op de Oscars: "payday" voor de sterren, maar minder glamoureus dan u denkt

Vannacht hebben de acteurs en vooral actrices één voor één geschitterd op de rode loper van de Oscars. De haren in perfect model geföhnd, geen enkele oneffenheid of rimpel te bespeuren op dat mooie, egale gezicht. Kreukloze maatpakken en jurken die als gegoten zitten rond maatje 34 tot 38. De duurste merken op kop met duizelingwekkende juwelen. Voor de sterren - en zeker de A-listers - is dit payday om de kleren en accessoires gewoon nog maar te dragen. Achter de fashion zit een weldoordacht mechanisme waarbij de "onderhandelingen" soms al in november starten. Hoe gaat dat in zijn werk achter de schermen? Een tikkeltje minder glamoureus dan u denkt.

De zoektocht of de dressing game

Nee, de acteurs en actrices op de rode loper van de Oscars kijken heus niet de dag voordien in hun kleerkast of dressing om te zien of ze nog iets chique hebben hangen. Daar houden ze zich niet mee bezig. De zogenoemde A-listers, de gevestigde waarden met sterrenstatus, hebben hun vaste stylisten. In het najaar stropen zij de mouwen op om op jacht te gaan naar een ontwerper of - als ze zelf gecontacteerd worden - om te onderhandelen.

In de loop van het najaar wordt immers het totale filmplaatje langzaamaan duidelijk. Welke films van het voorbije jaar bleven bij? Wie had een beklijvende, spraakmakende rol en wist die ook glansrijk in te vullen? Wie ging er aan de haal met een Gouden Leeuw in Venetië, werd genomineerd voor een Golden Globe of wist pakweg een Critics Choice Award te verzilveren? Het zijn allemaal barometers voor de Oscars. Wie een gevestigde naam is of zich in de kijker werkte bij het grote publiek en de filmrecensenten, kan net dat ietsje méér eisen of verwachten van de grote modehuizen.

2016: aan de zwarte Oscarjurk van Julianne Moore werkten 22 Chanel-medewerkers 500 uur.

Stylisten en ontwerpers beginnen gesprekken tussen november en februari, ook wel de dressing game genoemd. Hoewel ze pas full force kunnen gaan wanneer de nominaties voor de Oscars bekend zijn -midden januari- en de sterren zeker zijn van een uitnodiging. De terugkerende, centrale vraag blijft evenwel: wie heeft wat in de aanbieding, én hoeveel geld brengt dat in het laatje? A-listers, genre Anne Hathaway en Charlize Theron, worden niet alleen gratis gekleed, ze laten zich betalen om de outfits te willen dragen.

Stylisten spreken eerst met hun "cliënt" af welke richting (lees: stijl qua vorm en kleur) ze willen uitgaan en contacteren nadien een reeks "verkopers" die tot de favorieten behoren. Snel wezen is de boodschap, want er zijn andere gegadigden en er wordt gewerkt met exclusiviteit. Een modehuis kleedt een select gezelschap en zal niet de fout maken twee sterren in een gelijkaardige outfit te steken.

De ontwerper doet vervolgens voorstellen waarop de stylist op zijn beurt tegenvoorstellen formuleert. Wanneer het finale ontwerp is afgeklopt, worden de recentste maten doorgegeven, de outfit gemaakt en meestal overgevlogen (Chanel pendelde ooit zes keer van Parijs naar New York om de jurk van Julianne Moore klaar te krijgen, zie foto hierboven) om uiteindelijk te beginnen aan x-aantal pasbeurten. Een eerste pas kan drie weken voor de Oscars plaatsvinden met de laatste aanpassingen (indien nodig) tot de dag vóór de grote show op zondag.

Hoeveel schuift het? Tot 880.000 euro

Hoeveel verdienen de sterren nu om in bepaalde creaties te flaneren? Er wordt absoluut niet graag over gepraat in Hollywood, maar om toch een idee te hebben van de bedragen die circuleren: volgens Jessica Paster, gewezen styliste van Cate Blanchett en Sandra Bullock, wordt er tot 250.000 dollar (220.000 euro) geboden.

Vakblad The Hollywood Reporter bericht dat juwelen een pak duurder van de hand gaan en spreekt van cijfers tot 1 miljoen dollar (880.000 euro). Maar er zijn ook sterren die zich niét wensen te laten betalen, onder hen namen als Angelina Jolie en Oprah Winfrey. En de stylisten, what's in it for them eigenlijk? Zij kregen een percentje - tot zelfs 20% - van de bedragen die hun celebrity's ontvangen. 

2011 WireImage

Tv-reclamespots handig omzeilen

De grote bedragen zijn niet geheel onlogisch. Sterren zijn wandelende reclameborden. De Oscars bereiken op tv nog steeds - ondanks de dalende kijkcijfers van de afgelopen jaren - honderden miljoenen mensen in ruim 225 landen, en het evenement wordt uitgebreid gecoverd in zowel kranten als op entertainmentsites en sociale media. Facebook meldde in 2015 bijvoorbeeld dat 21 miljoen surfers de show en rode loper 58 miljoen keer een post of like gaven. Het is letterlijk zien en gezien worden in het kwadraat.

De rode loper is ook een manier om de dure reclamespots tijdens de Oscar-uitzending te omzeilen. Zo vroeg het Amerikaanse tv-netwerk ABC vorig jaar tussen de 2 en 3 miljoen dollar voor een spotje van 30 seconden. En als je weet dat er makkelijk 70 à 80 spotjes de revue passeren die avond... is er niet veel opvallends meer aan.

Het minuutje dat een ster op de rode loper in beeld komt, lijkt voor modehuizen een slimmere investering. Potentieel komt de outfit dan ook nog eens langer in beeld als hij of zij daadwerkelijk de Oscar wint en een speech geeft op het podium. Bijkomende én niet te onderschatten reclame, zijn de foto's die acteurs en actrices lossen op hun officiële socialemedia-account met honderdduizenden volgers. Nog vóór hun passage op de rode loper bedanken ze in een post hun sponsors en voltallige styling-team, en dat met een simpele @doorverwijzing. Een win-win voor iedereen in naambekendheid en kliks. 

Een extraatje mag, graag zelfs

Er zijn A-listers die niet hoeven te praten met ontwerpers, omdat ze al een exclusiviteitscontract hebben. Actrice Jennifer Lawrence (die doorbrak met de "Hunger games") verbond haar naam drie jaar aan het Franse Dior-label in ruil voor een naar schatting slordige 15 miljoen dollar.

"Onbetaalbaar" wordt het pas als er dan ook nog iets "extra's" gebeurt. Lawrence haastte zich in 2013 het podium op om de Oscar voor beste actrice (voor “Silver linings playbook”) in ontvangst te nemen. Ze struikelde echter over haar enorme Dior-sprookjesjurk. Stunt of niet, de valpartij die Lawrence charmant weglachte, rolde over de tongen. 

(lees verder onder foto en video)

Invision2013

Actrices die "not sample size" zijn

Niet iedereen komt aan de bak als het om kleren gaat. In het verleden stonden actrices er wel eens alleen voor. Melissa McCarthy - eerder bekend van haar komische rollen en nu in "Can you ever forgive me?" te zien - vertelde in 2014 dat het onmogelijk was om voor haar maatje meer iemand bereid te vinden. "Ik ging voor mijn Oscarnominatie voor "Bridemaids" langs bij vijf of zes ontwerpers, heel bekende zelfs, en ze zeiden allemaal nee", klonk het toen. McCarthy ondernam zelf actie en sloeg de handen in elkaar met Daniella Pearl voor een eigen kledinglijn, speciaal voor vrouwen met ronde vormen (zie foto hieronder).

Ik ging langs bij vijf of zes ontwerpers en ze zeiden allemaal "nee"

Melissa McCarthy in een creatie van Daniella Pearl. 2012 Steve Granitz

Collega Leslie Jones maakte hetzelfde mee: ze zocht in 2016 een galajurk voor de première van haar film "Ghostbusters", vond niemand en tweette haar ongenoegen. Met twee emoticons (een hey-ik-wil-wel-handje en hier-ben-ik-zwaai) reageerde ontwerper Christian Siriano en de actrice was gered. "Het zou niet uitzonderlijk mogen zijn om met briljante mensen te werken enkel en alleen omdat ze niet sample size zijn (de "ideale" maten hebben, red.)", merkte Jones op.

Hoe 'red carpet-ready' geraken? De trucs

Voor celebrity's zijn de Oscars de belangrijkste nacht van het jaar en ze willen meer dan pico bello ogen. De voorbereidingen om red carpet-ready te geraken zijn vrij hallucinant. Kosten noch moeite worden gespaard. Schoonheidsspecialisten, dermatologen, plastisch chirurgen en personal trainers in Los Angeles zijn meestal volgeboekt in de weken vooraf om hen er stralend en strak te laten uitzien.

Vorig jaar bleek een "glad voorhoofd" compleet uit de mode te zijn, de botox neck lift daarentegen was erg populair. "De hals is een verwaarloosd gebied, maar kan net de eerste tekenen van veroudering vertonen. Botox wordt onder de kaak in de buurt van een oor ingespoten om de nek een eleganter profiel te geven", onthult dokter Daniel Sister in The Times.  

Niets zo gênant als okselvijvers of zweet dat parelt en de zorgvuldig aangebrachte schmink dreigt te verpesten. Daarvoor bestaat de infrarode body wrap waarbij het lichaam wordt ingewikkeld in een folie dat langzaam opwarmt tot 55 graden Celsius. Meerdere behandelingen zouden de bloedsomloop verbeteren, de collageenproductie stimuleren en flink wat calorieën doen verbranden. Salma Hayek en Amber Heard zouden fan zijn.

En dan bestaat er nog zoiets als "fat freezing" waarbij vet wordt weggevroren (de vetcellen eerst zwaar afkoelen, dan laten kristalliseren om ze vervolgens te laten afsterven). Aan de behandeling komen geen naalden te pas, zoals bij een liposuctie. Een kleine vetzone wordt in een vacuümachtig apparaat gezogen en afgekoeld. "Voor een optimaal resultaat zijn twee tot drie sessies nodig, met zes weken tijd ertussen. Ideaal voor de lichaamsdelen waar een dieet of sport geen vat op hebben, en het is ook toe te passen op slankere types", luidt het.    

Een marteling. Ik voelde me een wandelende pop

Julianne Moore verklapte eerder dat ze op dieet gaat zodra een nominatie binnen is. "Je stopt met te veel eten en drinken, en ik ben zeker geen uitzondering. Ik probeerde eens sapjes, ik was wanhopig." Jennifer Lawrence treedt haar collega daarin bij. Zij noemde de rode loper in Vanity Fair een "marteling" die haar kwetsbaar opstelt. "Het is een cliché, ik weet het. Maar het is oncomfortabel om te poseren wanneer mensen naar je schreeuwen en je de volgende dag gewoon afslachten." Ze snapt ergens wel de adoratie van het grote publiek. Toch is Lawrence over haar Oscar-aanwezigheid duidelijk: "Ik voel me een wandelende pop."

Details tellen: tot rechtstaan in een bestelwagen toe

Op de grote dag zelf staat voor elke A-lister een waar schoonheidslegertje klaar. De hotels in de buurt van het Dolby Theatre in Hollywood, waar de prijzen jaarlijks worden uitgereikt, zijn ruim op voorhand geboekt. Een stylist die meerdere sterren begeleidt, zorgt ervoor dat zijn acteurs en actrices op hotel samenzitten en stelt een strikt tijdschema op zodat het hele team perfect weet wie wanneer aan de beurt is. Zo'n team bestaat steevast uit de stylist zelf, een kapper, make-upartiest, kleermaker, iemand voor de manicure/pedicure en iemand die instaat voor een (liefst) vlekkeloze "tanning" of zelfbruining.

2015 Los Angeles Times

Gelukkig moet iedereen op een verschillend tijdstip de rode loper op

Het is niet uitzonderlijk dat er aan één ster drie tot twaalf uur wordt gewerkt om hem of haar piekfijn af te leveren, vertelt styliste Ali Levine die tijdens de Oscars soms acht sterren onder haar hoede heeft. "Gelukkig moet iedereen op een verschillend tijdstip de rode loper op, zodat ik er een drietal kan klaarstomen en de rest aan mijn assistenten overlaat."

Acteurs en actrices oefenen ook op voorhand in outfit hun poses. Welke houding doet een bepaalde jurk alle eer aan, en welke houding doet vooral de celebrity alle eer aan? Het team volgt ook de ster tot op de rode loper. Kwestie van die ene sleep mooi te leggen vooraleer de onverbiddelijke flitsen van de talrijke fototoestellen afgaan.

Last minute worden sprays gebruikt om statische elektriciteit tegen te gaan en sommige celebrity's worden in een bestelwagen vervoerd, want hun kostuum zou wel eens kunnen kreuken. Bekend voorbeeld is Gwyneth Paltrow die in 2012 een witte jurk met cape van Tom Ford droeg. Zij werd speciaal in een SUV gebracht en moest in de auto achterover gaan leunen, terwijl twee assistenten achteraan haar cape gestrekt vasthielden. 

(lees verder onder de foto)

Wat gebeurt er achteraf met de jurken?

De jurken die op de rode loper de revue passeren zijn te duur voor Jan Modaal. De Oscars geven dus zeker geen boost aan de verkoop van bepaalde merken. Het versterkt enkel de naambekendheid en de associaties - zoals rebels, hip, elegant en stijlvol - die celebrity's opwekken. Maar wat gebeurt er met de jurken zelf na de show, wanneer de camera's niet meer draaien?

Voor 99,99 % keren die terug naar de ontwerper of het modehuis. Idem dito voor de diamanten sieraden die zelfs nog vóór de sterren naar hun hotel of huis gaan, al richting eigenaar verdwijnen, veilig achter slot en grendel onder het nauwlettende oog van lijfwachten en bewakingsfirma's. 

De grote bekende modelabels houden ze bij in hun archieven 

"In zeldzame gevallen krijgt een actrice de galajurk cadeau", doet styliste Ariana Weisner uit de doeken. "Labels als Dior, Chanel en Louis Vuitton houden ze gewoon bij in hun archieven", aldus Weisner. Dat in tegenstelling tot de kleinere merken of mindere bekende ontwerpers. Zij sturen de jurk naar de droogkuis en verhuren hun unieke stuk via gespecialiseerde winkels in Los Angeles of New York. Of je kan een creatie op de kop tikken bij een grote uitverkoop, aan vermindere prijs wegens "al gedragen" en héél specifiek "op maat gemaakt".

Zo nu en dan willen ontwerpers al eens replica's maken en te koop aanbieden. Dat gebeurde met Kate Hudsons jurk (foto onder) die ze droeg op een Vanity Fair-feestje ná de Oscars. Geïnteresseerden moesten wel nog 3.325 dollar neerleggen voor een exemplaar. Glamour heeft letterlijk en figuurlijk een prijs.

Hollywood maakt zich op voor de prijzenshow. Bekijk hieronder beelden van de voorbereidingen:

Video player inladen...