Video player inladen...

Brussel viert Bernard van Orley, de "Rafaël van het noorden", met expo en wandelingen

De 16e eeuwse hofschilder Bernard van Orley krijgt voor het eerst een grote solotentoonstelling in Brussel. Met een extra wandelgids kunt u ook letterlijk in zijn voetsporen treden. 

Toen de beroemde Duitse kunstenaar Albrecht Dürer Brussel bezocht was hij zo onder de indruk van het werk van Bernard van Orley dat hij hem de "Rafaël van het noorden" noemde. Het is een mooi verhaal, dat de faam van van Orley in zijn hoogdagen bewijst. BOZAR in Brussel brengt voor het eerst een overzicht van zijn werken. Meer dan 100 schilderijen, ontwerpen voor glasramen, tekeningen en grote wandtapijten zijn zo, na meer dan 450 jaar, weer bij elkaar gebracht.

Hij was dé spilfiguur voor het culturele leven in Brussel begin 16e eeuw

Sophie Lauwers, BOZAR

Van Orley was een tijdgenoot van de Italiaanse meesters Titiaan en Rafaël. Hun werken, die in het Brussel van de 16e eeuw circuleerden, hadden een grote invloed op de Brusselse kunstwereld, en vooral op Bernard van Orley. Hij zorgde voor een grote vernieuwing, van de Vlaamse Primitieven naar de renaissance in de Lage Landen, die in de tentoonstelling goed is te zien.

"Hij was dé spilfiguur voor het culturele leven in Brussel begin 16e eeuw", vertelt Sophie Lauwers, hoofd tentoonstellingen van BOZAR. "Brussel was op dat moment het zenuwcentrum van heel Europa, met het hof van keizer Karel." Van Orley verwierf als hofkunstenaar van Margaretha van Oostenrijk, de tante van Karel V, een unieke positie. Niet alleen maakte hij enkele bijzondere staatsieportretten die nu in BOZAR hangen, hij tekende ook de ontwerpen voor grote wandtapijten, die het leven van Margaretha van Oostenrijk en anderen verheerlijkten. 

(Lees verder onder het portret van Margaretha van Oostenrijk.)

Margaretha van Oostenrijk, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB)

"We mogen niet vergeten dat Brussel in de 16e eeuw het productiecentrum was van die wandtapijten", verduidelijkt Ingrid De Meûter, de curator van de tentoonstelling. "Een derde van de Brusselse bevolking werkte toen in de tapijtenindustrie, dat zijn 15.000 mensen. Dat is niet niks, hé."

Op het einde van zijn carrière focuste Bernard van Orley zelfs helemaal op het ontwerpen van wandtapijten en glasramen. Begin 16e eeuw leverde dat meer prestige (en geld) op dan het schilderen van portretten. 

15.000 mensen, een derde van alle Brusselaars, werkte toen in de wandtapijtenindustrie.

Ingrid De Meûter, curator

"Liefhebbers van wandtapijten kunnen niet om de figuur van Bernard van Orley heen", besluit De Meûter. "Zijn vernieuwingen hebben nog minstens 50 jaar kunstenaars beïnvloed. We zijn dan ook trots dat het Louvre enkele topstukken per hoge uitzondering heeft uitgeleend om dat te kunnen tonen." 

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

BOZAR viert "de eeuw van Bruegel", met twee tentoonstellingen. "Bernard van Orley, Brussel en de renaissance" brengt voor het eerst een overzicht van het werk van de 16e eeuwse kunstenaar Bernard van Orley. De expo "Prenten in de eeuw van Bruegel" focust op de uitvinding van de drukkunst en de lawine aan prenten die daarna onstond. Beide tentoonstellingen lopen nog tot 26 mei 2019.

Meest gelezen