Ex-autohandelaar Karel Cardoen: “Schaf eerst en vooral de tankkaart af”

"Bedrijfswagens afschaffen is politiek niet haalbaar, maar de tankkaart afschaffen is dat wel." Na een leven in de auto-industrie vindt ex-autohandelaar Karel Cardoen dat het verkeerd loopt met ons autogebruik.  Hij doet een opgemerkt voorstel. 

Karel Cardoen, ex-topman van autoketen Cardoen, breekt vandaag in Gazet van Antwerpen een lans voor het afschaffen  van de tankkaart. Cardoen heeft zijn hele leven in de auto-industrie gesleten en heeft van een tweedehandsautozaak in Antwerpen een succesvolle keten gemaakt. In 2018 kwam Cardoen in Franse handen. Karel Cardoen zag zich bevrijd om eindelijk vrijuit te praten over ons autogebruik.

Renta, de Belgische Federatie van Voertuigen, schat dat 80% van de bedrijfswagenbezitters op dit ogenblik rijdt met een tankkaart. “Dit is het echte probleem”, legt Karel Cardoen uit in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Op termijn moet ook de bedrijfswagen verdwijnen. Maar om snel resultaat te boeken, lijkt het me beter eerst werk te maken van het afschaffen van de tankkaart. Vandaag is afschaffen van bedrijfsvoertuigen politiek niet haalbaar. De gebruikers zijn een groot kiespubliek en zullen partijen onvermijdelijk met de gevolgen confronteren. Het afschaffen van de tankkaart is echter een veel kleinere en dus haalbare maatregel.”

“Met een tankkaart word je gestraft als je de trein neemt”

Karel Cardoen wil de tankkaart schrappen voor iedereen die de bedrijfswagen gebruikt voor woon-, werk- en privéverkeer. De tankkaart moet vervangen worden door een forfaitair budget. De werkgever moet berekenen hoeveel een werknemer per jaar tankt. Dat bedrag krijgt hij het volgende jaar cash. “Wie minder rijdt, houdt netto geld over. Hoe minder de werknemer rijdt, hoe meer hij voor zichzelf overhoudt. Het enige wat helpt is immers in de portemonnee van de mensen te zitten. Over een beslissing om bij mooi weer snel even heen en weer naar zee te rijden, zal twee keer nagedacht worden. Of mensen zullen de trein nemen. Nu is het omgekeerd. Met een tankkaart word je net financieel gestraft als je de trein neemt. Want daarvoor moet je betalen.”  

De overheid stelt haar hoop op het mobiliteitsbudget. Maar daar heeft Cardoen geen goed oog in. “De bedoeling is goed maar het systeem is veel te ingewikkeld. Gebruikers geraken er niet wijs uit. Bedrijven moeten nu consultants in dienst nemen om de beste toepassing te bekijken.”

Als enige bedrijfsleider van een autohandel met de fiets naar het werk

Karel Cardoen zag als CEO hoe de druk in de bedrijfswereld groot is geworden om met een bedrijfswagen te rijden. Werknemers voelen er zich niet bij horen als ze geen bedrijfswagen hebben. Jonge werknemers worden van meet af aan gepusht om in de auto te stappen. Of de ex-autohandelaar Cardoen dan helemaal tot inkeer is gekomen? “Ik ben altijd een groene jongen geweest. Maar ik moest een bedrijf leiden met veel verantwoordelijkheid en veel personeel. Vandaag heb ik dat niet meer en kan ik vrijuit spreken. Ik kan de klimaatjongeren alleen maar gelijk geven. Ik reed de laatste jaren zelfs als enige bedrijfsleider van een autohandel met de fiets naar het werk. Ik zeg niet dat ik in alles voorbeeldig ben, maar probeer bij te dragen wat ik kan.”