Video player inladen...

Taalopleidingen minder populair: professor Nederlandse literatuur klaagt teloorgang aan

Sinds 2012 is het aantal studenten taal-en letterkunde aan de Vlaamse universiteiten gedaald met 27 procent. Een taalopleiding rendeert niet vandaag, luidt het, een STEM-opleiding wel. Professor Yves T'Sjoen van de Universiteit Gent en andere academici en schrijvers luidden al verschillende keren de alarmbel.

Professor T'Sjoen doceert het vak poëzie aan de studenten  Nederlandse taal -en letterkunde. In de les zitten 20 studenten. Vijf jaar geleden zat de klas nog eivol.

Eén van de redenen voor de tanende belangstelling voor taal is de promotie van STEM-richtingen (STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics) in het onderwijs. "Door de voorrang te geven aan dit soort disciplines, wordt er onbedoeld of bedoeld afbreuk gedaan aan een taalopleiding en het literatuuronderwijs", zegt de professor.

Ook de beslissing van het Katholiek Onderwijs om in het eerste middelbaar een uur Nederlands te schrappen, zal de liefde voor het Nederlands niet aanzwengelen. "Als maatschappij ben je dan verkeerd bezig", meent T'Sjoen.

"Daarenboven redeneren studenten vandaag meer dan vroeger dat ze met dat diploma meteen iets moeten kunnen aanvatten."
 

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits is bezorgd over het afnemend aantal studenten in de taal-en letterkunde. Maar ze benadrukt bestaande initiatieven zoals de nieuwe eindtermen en de basisgeletterdheid Nederlands in het secundair onderwijs. De aandacht voor STEM-richtingen mag bovendien de aandacht voor taal niet in de weg staan, vindt ze.  
 

Bekijk hieronder de reactie van minister Crevits:

Video player inladen...