Video player inladen...

Bekijk de kaart: meer dan 240 kilometer snelweg wordt dit jaar in Vlaanderen aangepakt

Aan meer dan 240 kilometer snelweg wordt dit jaar in Vlaanderen gewerkt. Er komen meer dan 30 grote werven bij. De overheid wil hiermee zorgen dat snelwegen in goede staat zijn. Ook worden files tegengegaan. "We blijven werken aan de weg", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

De minister zegt dat de regeerperiode hiermee afklokt op ongeveer 1.500 kilometer snelweg. Volgens hem zijn de Vlaamse autosnelwegen daardoor in steeds betere staat. Waar in 2013 bijna driekwart van de autosnelwegen in goede staat was, is dat nu, volgens zijn gegevens, 85 procent. 

Structureel onderhoud komt er onder meer op de E34, tussen Oud-Turnhout en de grens met Nederland, op de E19 tussen Sint-Job –in-‘t-Goor en Kleine Bareel en de E313, tussen Geel-Oost en Geel-West. Op de R2, de E34 en E40 worden bruggen vernieuwd. Die zijn in slechte staat en worden daarom gesaneerd. 

Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files aantoonbaar af

Ben Weyts

Afnemende files

Dit jaar wordt ook gewerkt aan een derde rijstrook tussen Lummen en Heusden-Zolder, op de E314. De doorstroom moet daardoor verbeteren. Volgens Weyts is in het verleden aangetoond dat nieuwe spitsstroken effect hebben. Onder meer tussen De Pinte en Zwijnaarde werd vorig jaar een nieuwe spitsstrook geopend. "Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files aantoonbaar af."

Dit jaar komen er ook nieuwe geluidsschermen "om te investeren in de leefbaarheid van de omwonenden". Voor Vlamingen die graag de fiets pakken, is er ook goed nieuws: op de E34 ter hoogte van Waaslandhaven-Oost komt een geheel nieuwe fietsbrug. Daar zal dit jaar aan gewerkt worden.

Kostenplaatje

Onderhoud gaat bijna altijd gepaard met problemen. "We doen er echter alles aan om de hinder te beperken", zegt de minister. Zo wordt er vooral ingezet op nachtwerk.

Er ging in de periode 2014-2019 bijna 3,4 miljard euro naar de wegen. Een half miljard daarvan was besteed voor de grote werven op de autosnelwegen. 

Hoe zit het per provincie?

Waar wordt er aan de weg gewerkt in elke Vlaamse provincie? VRT NWS sprak met Veva Daniels van Wegen en Verkeer.

Antwerpen

"In Antwerpen wordt vooral geïnvesteerd in de ring. Het zijn veelal kleinere werven. We werken vooral in het weekend, in de nacht en vakantieperiodes, maar pendelaars zullen ook last hebben van de werkzaamheden. Er wordt dus wel hinder verwacht. Het gaat tenslotte om de verkeersveiligheid en doorstroming voor iedereen."

Oost-Vlaanderen

"In Oost-Vlaanderen situeren de werven zich, zoals altijd, rondom Gent. We investeren in structureel onderhoud van het wegdek. Niet zozeer de grotere werken worden aangepakt, maar wel het wegdek wordt onderhouden. Ook komen er geluidsschermen. Die kunnen hinder veroorzaken, maar na verloop van tijd worden die zeer nuttig."

Limburg

"Limburg heeft dit jaar maar één grote nieuwe autosnelwegwerf, op de E314. Eindelijk beginnen we daar aan een derde rijstrook. De verkeersdoorstroming zal voor de regio veel soepeler verlopen."

Vlaams-Brabant

"Daar situeren vier werken zich alleen op de Ring rondom Brussel. Daar investeren wij in structureel onderhoud van het wegdek, ook komen er geluidschermen. Het is een groot verkeerspunt, waar hinder wordt verwacht door de werkzaamheden."

West-Vlaanderen

"Hier werken wij op drie plaatsen en investeren we in het wegdek op onder meer  de A18. We doen ons best de vakantieperiodes te ontwijken voor het kustverkeer van én naar Frankrijk, maar ernstige hinder wordt wel verwacht."

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...