Tweede zitting over treinramp Buizingen: verwarring over groen licht opgehelderd

Voor de Brusselse politierechtbank is vandaag het proces rond de treinramp in Buizingen hervat. De vijf experts die het ongeval onderzochten, werden de hele voormiddag ondervraagd. Op het proces staat de treinbestuurder van de trein uit Leuven terecht. Hij zou op 15 februari 2010 een rood sein hebben genegeerd en zo een botsing hebben veroorzaakt die het leven kostte aan 19 mensen. Ook NMBS en Infrabel staan terecht, voor nalatigheid. De zaak gaat voort in september met de pleidooien. 

Vorige week startte het proces met het verhoor van de experts, maar omdat een van hen afwezig was, werd de zaak vandaag voortgezet. De zitting vorige week eindigde in consternatie, toen de advocaten van de treinbestuurder een nieuwsuitzending van de Franstalige openbare omroep RTBF lieten zien waarop bleek dat het sein op 20 februari, vijf dagen na de ramp en toen het wrak er nog steeds lag, op groen stond.

Verwarring over televisiereportage

Vandaag gaven de experts en Infrabel daarover uitleg. Volgens de experts stond het licht maar enkele minuten op groen en werd het televisiebeeld toen toevallig gemaakt. “Op 20 februari werden er in de voormiddag geplande werken uitgevoerd door Infrabel”, verklaart een expert. “We waren daarvan op de hoogte, die plek was toen vrijgegeven door de onderzoeksrechter. Het registratietoestel toont dat het bewuste sein om 10.02 enkele minuten op groen heeft gestaan tijdens die werkzaamheden. Vermoedelijk is toen dat beeld opgenomen."

We blijven erbij dat er geen enkele technische indicatie is dat het sein op groen stond op het moment van het ongeval

Expert treinramp Buizingen

"Datzelfde registratietoestel heeft op 15 februari 2010, op het moment van het ongeval, een rood sein waargenomen. We blijven erbij dat er geen enkele technische indicatie is dat het sein op groen stond op het moment van het ongeval.”

De advocaten van Infrabel zwaaiden daarop met een proces-verbaal dat werd opgesteld de dag na het ongeval. “De experts zijn toegekomen en het sein stond op rood sinds 15 februari. Een medewerker van Infrabel heeft toen het akkoord gekregen om het sein op groen te zetten. Alles werd genoteerd en gebeurde in alle transparantie.”

Slachtoffers reageren ontgoocheld

Voor de slachtoffers was het verhoor van de experts een ontgoocheling. “Telkens als onze advocaten het woord namen om een vraag te stellen, werd hun vraag geweerd door de voorzitter omdat alles al in het rapport van de experts staat”, zegt Anita Mahy van slachtoffervereniging ‘Treinramp Buizingen: Nooit Meer’. “Maar de advocaten van de verdediging mochten wel vragen stellen waarvan het antwoord al werd uiteengezet in de rapporten. Ik hoop dat we na de debatten een beter gevoel hebben. We moeten nu afwachten.”

Het hele proces ligt nu stil tot 16 september. Dan vatten de pleidooien aan.