Stationsomgeving van Diest krijgt een facelift

De omgeving van het station in Diest wordt heraangelegd, het moet een goed functionerend en veilig overstappunt worden voor de vele pendelaars. De pendelparking blijft op de plaats van de huidige NMBS-parking, en er komt een busstation en fietssnelweg.

In het station van Diest nemen dagelijks 2.900 reizigers de trein. Diest is een belangrijke uitvalsbasis voor pendelaars naar Leuven of Brussel. Om van de stationsomgeving van Diest een goed, regionaal knooppunt van openbaar vervoer te maken, wordt het stationsplein heraangelegd en is ook een nieuw busstation noodzakelijk. Hiervoor werd een masterplan opgesteld.

Pendelparking en busstation

De belangrijkste wijziging is de locatie van de pendelparking. Die blijft ter hoogte van de huidige parking van de NMBS. Hoe groot de nieuwe pendelparking zal worden en wanneer die klaar zal zijn, is nog niet duidelijk. De plannen voor het busstation en de vernieuwing van de perrons zijn wel al concreter.

"In de loop van volgend jaar zal De Lijn een nieuw busstation bouwen aan het station", zegt schepen van stadsontwikkeling Bart Stals (DDS). "Er komt ook een nieuwe passerelle, de perrons en het station worden aangepakt zodat ze beter bereikbaar zijn, ze worden ook verhoogd. Met de passerelle kan je rechtstreeks met een lift naar de perrons, zo wordt de toegankelijkheid verhoogd."

Met de fiets

Daarnaast worden er comfortabele en voldoende fietsenstallingen voorzien, verspreid over de stationsomgeving. Ook de routes van en naar het station worden aangepakt. Zo komen er een fietssnelweg langs de Demer en een nieuwe fiets- en voetgangersbrug ter hoogte van de stationswijk als bijkomende verbinding over de Demer naar de stad. 

"Het stationsplein wordt een mooi en groen plein", zegt schepen Stals. "Het moet een verkeersluwe en aangename plek worden met allerlei voorzieningen voor de buurtbewoners, waarop alle pendelaars hun weg vinden."