Video player inladen ...

Waarom trekken Belgische bedrijven naar het Mobile World Congres?

Naast Huawei, Samsung en Microsoft trokken ook 41 Belgische bedrijven naar het Mobile World Congres (MWC) in Barcelona. Zo ook Wooclap en Iristick. Deze bedrijven gaan vooral om nieuwe contacten te leggen.  Agoria vindt dit een goede zaak, maar de technologiefederatie denkt dat de overheid meer moet doen om meer mensen klaar te stomen voor de digitale sector. 

Het Brusselse Wooclap heeft een tool ontwikkeld waarmee docenten met een smartphone les kunnen geven. "In plaats van de smartphone te bannen uit de klas, kiezen wij ervoor om die in de les te gebruiken", zegt Gauthier Lebbe van Wooclap. "Wij hebben ondertussen met alle Franstalige universiteiten een overeenkomst. Binnenkort gaat ook de universiteit van Maastricht onze tool gebruiken."

Wooclap is opgericht op de universiteit

Volgens Lebbe is een van de belangrijkste voordelen van Wooclap de interactiviteit. De docent kan taken op het platform met de leerlingen delen en ze in de les bespreken. "Wooclap was een idee van 2 ex-studenten van de Franstalige universiteit ULB. Tijdens hun studies ondervonden ze dat er een grote afstand was tussen de prof en de studenten. Vooral in de grote aula's." Het feit dat het platform snel groeit, toont volgens Lebbe aan dat de studenten klaar zijn om met de smartphone of tablet les te krijgen.

Lees verder onder de video.

Een andere groeiende markt zijn de slimme brillen. En daarop wil de Antwerpse start-up Iristick inzetten. "Wij ontwikkelen slimme brillen die beelden "in real time" doorsturen naar iemand op kantoor. Neem bijvoorbeeld het onderhoud van windmolens. Hiervoor moeten complexe handelingen uitgevoerd worden. Met deze bril kan iemand vanop afstand instructies geven", zegt Laura De Latte van Iristick. 

"Heel makkelijk contacten leggen"

Iedereen is het erover eens dat het MWC dé plek is om contacten te leggen. Dat beseft ook Lebbe, die voor de eerste keer naar Barcelona komt. "Het is hier gigantisch, maar als je ziet wie hier allemaal rondloopt. Waar kan je zoveel contacten tegelijk leggen?". De Latte is het daarmee eens. "Hier zijn veel van onze partners en andere producenten van slimme brillen aanwezig." Ook bij andere bedrijven horen we dat het mooi meegenomen is om eens te gaan kijken wat de concurrentie doet. 

Technologiefederatie Agoria is één van de partners van het Belgisch paviljoen. "Wij vinden het belangrijk om hier aanwezig te zijn", zegt Yves Schellekens van Agoria. Hij voegt eraan toe dat onze overheid de mensen warmer moet maken voor de digitale sector. "Als we tegen 2030 geen werk maken van de digitalisering zullen 560.000 jobs niet ingevuld geraken."  

Volgens hem hebben we met bedrijven als Wooclap en Iristick heel veel goede voorbeelden in huis. "En daarvoor is zo'n beurs als het Mobile World Congres een goed uithangbord om de Belgische bedrijven aan de wereld te tonen", aldus Schellekens.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...