Video player inladen...

Brussels Airlines investeert 100 miljoen euro in vernieuwing vloot 

Wie vanaf april met Brussels Airlines vliegt voor een lange-afstandsvlucht zal dat doen aan boord van een volledig vernieuwd toestel. De maatschappij gaat haar huidige 10 langeafstandsvliegtuigen vervangen en meteen ook de cabine volledig vernieuwen. Het gaat om een investering van om en bij de 100 miljoen euro.

De Airbussen 330 van Brussels Airlines vliegen al lang rond. Sommigen dateren nog van het Sabena-tijdperk en dus werd het tijd voor een vernieuwingsoperatie. De voorbije jaren werd achter de schermen hard gewerkt aan een nieuw product dat vanaf april uitgerold zal worden.

De CEO van Brussels Airlines, Christina Foerster, die nu goed een jaar aan de slag is als de topvrouw van de luchtvaartmaatschappij, glunderde vandaag op de persvoorstelling: "We zijn heel trots met dit nieuwe product. Er is hard aan gewerkt door iedereen bij Brussels Airlines. In totaal gaat het hier om een belangrijke investering van ruim 10 miljoen euro per vliegtuig. Dat is niet niks, maar het is nodig om kwaliteit te kunnen blijven bieden aan onze passagiers."

2018: moeilijk jaar

2018 was op z'n zachtst gezegd een moeilijk jaar voor de luchtvaartmaatschappij. Er kwam een wissel van de macht aan de top van het bedrijf. Met het vertrek van Bernard Gustin als CEO en de komst van Christina Foerster kreeg Brussels Airlines voor het eerst ook een vrouw aan het roer. Het nieuwe management kreeg vorig jaar al meteen af te rekenen met een staking van de piloten, die uiteindelijk twee dagen zou duren. 

2018 was inderdaad geen makkelijk jaar. Maar we staan nu sterker dan daarvoor.

 

Christina Foerster, CEO Brussels Airlines

Binnen het bedrijf was er veel onzekerheid over de toekomst van Brussels Airlines, omdat het volledig in handen is van het Duitse Lufthansa. Dat bracht Brussels Airlines onder in een nieuwe groep, samen met de Duitse lagekostenmaatschappij Eurowings.

Foerster blikt toch tevreden terug: "2018 was inderdaad een uitdagend jaar, het was niet eenvoudig. Maar we hebben getoond dat we veerkrachtig zijn en ik geloof dat we nu veel beter samenwerken dan vroeger. Deze investering is ook een bewijs dat we met deze maatschappij verder willen blijven gaan."

Nieuwe cabines

Niet alleen de toestellen zelf worden vernieuwd, ook het interieur krijgt een volledige opknapbeurt. Met Belgische toetsen die duidelijk verwijzen naar art nouveau is de link tussen de luchtvaartmaatschappij en haar thuishaven, Brussel, steviger dan ooit.

Nieuw is ook dat Brussels Airlines de vliegtuigen voor de lange afstand niet langer gaat 'leasen' bij een externe verhuurder, maar de toestellen van moederbedrijf Lufthansa huurt, die er meteen ook eigenaar van is. Op die manier kan de maatschappij goedkoper beschikken over haar tien toestellen voor de intercontinentale vluchten.

Herbekijk hier het verslag uit "Het Journaal". 

Video player inladen...