Decathlon stopt in Frankrijk met plan om sporthoofddoek te verkopen na bedreigingen
De Franse kledingwinkel Decathlon stopt met het plan om een sporthoofddoek op de markt te brengen na publieke verontwaardiging. Decathlon wilde dragers van een hijab de mogelijkheid bieden om te hardlopen met een speciale hoofddoek. Na "een golf van beledigingen en ongekende bedreigingen" besloot het bedrijf het idee terug te trekken.
Decathlon wilde het product in maart op de markt zetten om "sport toegankelijk te maken voor alle vrouwen in de wereld". "Ons doel was simpel: een sportproduct aanbieden zonder oordeel te vellen." Dat idee was niet nieuw. Sportmerk Nike kwam eerder al met de Pro Hijab, een sporthoofddoek die ook tijdens intensief bewegen op zijn plek blijft.
Bedreigingen
Enkele Franse politici meldden dat de sporthoofddoek de seculiere waarden van het land zou tegenspreken en wilden overgaan tot een boycot van het Franse sportkledingbedrijf. Zo zei de minister van Solidariteit en Gezondheid, Agnès Buzyn, dat "ze liever zou hebben dat een Frans merk de hoofddoek niet promootte".
Meer dan 500 telefoontjes zijn volgens Decathlon binnengekomen om te klagen over de hijab. Toen ook sommige medewerkers bedreigd werden, nam de winkel de beslissing om het product op dit ogenblik in Frankrijk niet op de markt te brengen.
Al eerder controverse
De vraag hoe moslimvrouwen zich in het openbaar mogen kleden, heeft al eerder in Frankrijk tot controverse geleid. Burgemeesters van verschillende kustgemeenten gingen in 2016 over op het verbieden van boerkini’s op het strand. Zij zien de lichaamsbedekkende badpakken als een statement voor een politieke islam. Het hoogste gerechtshof van Frankrijk maakte later dat jaar een eind aan het verbod.
In ons land is er ook discussie over het dragen van de boerkini. Zo was voormalig staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir vorig jaar van mening dat het een symbool van de ongelijkheid tussen man en vrouw is. Een Gentse rechter besloot echter dat zwembaden de boerkini niet mogen verbieden.