Frans bedrijf wil slag slaan op site van Waterloo

Een Frans bedrijf wil de site van de Slag van Waterloo (1815) grondig opschonen. Kléber Rossillon, dat de concessie heeft verworven voor de commerciële en toeristische uitbating van de infrastructuur van de historische veldslag, deed in aanwezigheid van Waals minister voor Toerisme René Collin (CDH) de plannen uit de doeken. Die klinken tamelijk napoleontisch: op termijn wil het bedrijf 300.000 betalende bezoekers op de site verwelkomen.

Kléber Rossillon is geen beginneling: het bedrijf beheert in Frankrijk negen toeristische en erfgoedsites. De klantenbinding moet er komen via animatie- en evenementenprogramma's en nieuwe plannen.

In de loop van de maand april openen twee nieuwe eetzalen in het museumhotel de deuren. Buiten het Memoriaal zullen tijdens het hoogseizoen de bezoekers worden ontvangen in een bivak met demonstraties van kanonschoten en verklarende schetsen. Paardenkoetsen zullen de verbinding verzorgen tussen de Heuvel van de Leeuw en de Hougoumont-hoeve. Worden voorts voorzien: geleide bezoeken en tegemoetkomingen voor schoolbezoeken.

Het eerste event staat gepland voor het weekend van 18 en 19 mei, ter gelegenheid van de 250e verjaardag van de geboorte van de hertog van Wellington. Op 17 en 18 augustus wordt dan weer herdacht dat Napoleon Bonaparte zijn 250e verjaardag viert. De jaarlijkse reconstructies van de Slag, half juni, blijven behouden.

Sinds 1997 heeft het Waalse Gewest al 40 miljoen euro in de site gepompt, onder meer voor renovaties en ter gelegenheid van de 200e verjaardag van de slag die het definitieve lot van Napoleon bezegelde.

In de concessie aan het Franse bedrijf is gestipuleerd dat die investering naar het Waalse Gewest terugvloeit met vaste jaarlijkse royalty's ten bedrage van 365.000 euro en twee royalty's afhankelijk van de omzet van de concessiehouder. De concessie, toegekend na een Europese uitbesteding, wordt in maart van kracht en duurt tot het jaar 2035.

De intercommunale Bataille de Waterloo 1815, jarenlang de toeristische uitbater van het complex, gaat zich voortaan toeleggen op kerntaken als bescherming en restauratie. Zij beschikt over 10 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf Kléber Rossillon Waterloo, opgericht om de historische site commercieel uit te baten.