Derde editie "Tournée Minérale" zit erop:minder deelnemers maar organisatoren blikken tevreden terug

Stichting tegen Kanker en het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD/De Druglijn) hadden voor de derde keer opgeroepen om van februari een alcoholvrije maand te maken. Wat het aantal officieel ingeschreven deelnemers betreft, waren er dit jaar wel minder inschrijvingen: 61.000 in plaats van 104.000. Maar hoeveel Vlamingen uiteindelijk gehoor hebben gegeven aan de oproep, is nog niet bekend. Maar de organisatoren hebben alvast een goed gevoel.  

"Tournée Minérale is ondertussen een begrip geworden", zeggen de organisatoren. "De media besteedden de afgelopen maand extra aandacht aan het thema alcohol, en horecazaken zetten hun alcoholvrij aanbod in de kijker. Zo is de campagne veel meer geworden dan eenvoudigweg een groep mensen die een maand lang geen alcohol drinken." 

Deelnemers

Het marktonderzoeksbureau Indiville zoekt momenteel nog uit hoeveel mensen aan Tournée Minérale hebben meegedaan. Vorig jaar bleek dat 1 op de 5 volwassen Belgen de oproep om een maand lang geen alcohol te drinken had gevolgd. Heel wat mensen schrijven zich namelijk niet in, maar doen wel mee. 

Uit een gezondheidsenquête van Sciensano (2013) bleek dat 84 procent van de Belgen ouder dan 15 jaar alcohol drinkt. 10 procent van die groep is aan alcohol verslaafd, en heeft aan een campagne als Tournée Minérale geen boodschap. De campagne is dan ook bedoeld voor de 74 procent gelegenheidsdrinkers, die vaak onvoldoende beseffen dat alcohol drinken sowieso gezondheidsrisico's inhoudt (zie artikel hiernaast).

Gevarieerder aanbod

De organisatoren zijn ook tevreden dat Tournée Minérale het aanbod aan alcoholvrije dranken heeft verhoogd. Ze wijzen erop dat heel wat horecazaken de afgelopen maand een inspanning hebben gedaan om het aanbod aan alcoholvrije dranken op hun kaart te diversifiëren en uit te breiden. Ook zijn er heel wat start-ups die onder impuls van Tournée Minérale experimenteren met smaken en ingredïenten, en nieuwe producten op de markt brengen.