Video player inladen ...

Bestuurders weten niet wat waarschuwingslampjes in auto betekenen: onterechte noodoproepen bij VAB

Het gros van de automobilisten in Vlaanderen weet niet wat de waarschuwingslampjes op hun dashboard betekenen. Ook als er soms weinig aan de hand is, bellen sommige chauffeurs daarom onterecht naar de alarmcentrale van pechverhelpers zoals VAB. Doordat het er tijdens de vakantieperiodes sowieso al ontzettend druk is, kunnen mensen met grote problemen soms minder snel geholpen worden.

Bij de VAB-alarmcentrale staat de telefoon dezer dagen roodgloeiend. Vooral tijdens vakantieperiodes zijn er steeds een hoop oproepen. Een groot deel daarvan zijn mensen die onterecht bellen, omdat ze niet goed weten wat de waarschuwingslampjes op hun dashboard betekenen. Een grote ergernis bij de VAB. "De grote meerderheid van de automobilisten weet niet wat de lampjes betekenen", zegt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB.  Uit de recentste cijfers blijkt dat 4 op de 5 bestuurders de betekenis achter die lampjes niet kent.

Toch ziet de VAB daar een aantal logische verklaringen voor. Om de zoveel tijd komen er nieuwe waarschuwingslampjes bij, wat voor verwarring zorgt bij chauffeurs. "Bij nieuwe dieselwagens zien we de laatste tijd nieuwe lampjes opduiken, zoals het "Adblue" lampje (vloeistof die schadelijke stikstofoxiden omvormt tot waterdamp en stikstof, red.). Mensen kennen dat niet en bellen ons op."

Verder ziet Matienko dat automobilisten gemakkelijker bellen wanneer ze in het buitenland zijn. "Chauffeurs weten vaak in de eerste plaats niet wat ze moeten doen. Er is ook geen lokale bijstand zo ver van huis, dus dat zorgt voor extra stress", voegt Matienko toe. "Zelfs als men weet wat het probleem is, moet er ook nog juist gehandeld worden. 9 op de 10 weet niet hoe ze een autoprobleem moeten aanpakken."

Chauffeurs weten vaak niet wat ze moeten. Er is ook geen lokale bijstand zo ver van huis, dus dat zorgt voor extra stress

Maarten Matienko, VAB

Rood is stoppen

Hoewel onterechte oproepen een ergernis zijn, benadrukt de VAB wel het belang van de waarschuwingssignalen, omdat ze kunnen wijzen op een ernstig probleem aan je voertuig. "Als je niet correct reageert op sommige waarschuwingssignalen, zeker wanneer er een rood lampje gaat branden, kan er serieuze schade ontstaan aan je wagen, waarvan de kosten hoog kunnen oplopen", zegt Matienko. "Vooral de katalysator en de roetfilter worden niet herkend."

Bij rode waarschuwingslampjes moet je meteen stoppen en de bijstand opbellen, in de mate van het mogelijke
Maarten Matienko, VAB

Om de veiligheid op de baan steeds te garanderen, hoopt de VAB dat de kleuren van de waarschuwingslampen steeds een belletje doen rinkelen. "Bij rode waarschuwingslampjes moet je meteen stoppen en de bijstand opbellen, in de mate van het mogelijke. Bij oranje lampjes kan je nog doorrijden, maar kan je de auto best snel laten controleren. Toch is het altijd de bedoeling om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Bij blauwe- of groene lampjes daarentegen is er geen probleem", besluit Matienko.

VAB ontvangt honderden telefoontjes per dag. Tijdens piekperiodes, zoals vakantieperiodes, kan dat aantal makkelijk vervijfvoudigen. "Automobilisten bellen het vaakst voor problemen met de motor, de batterij of de banden. Die waarschuwingslampen worden vaker herkend, al weten de meeste chauffeurs niet hoe ze daarmee om moeten gaan", besluit Matienko.

Herbekijk hieronder de reportage in Het Journaal:

Video player inladen ...