Albert Heijn betrapt op verkopen met verlies tijdens 1+2-actie

Albert Heijn heeft tijdens een stuntactie zeker twee producten met verlies verkocht, terwijl dat verboden is in België. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van de Economische Inspectie dat Het Laatste Nieuws kon inkijken. In de supermarkt kon je vorige maand één product kopen en er twee gratis bovenop krijgen. De zaak kan mogelijk voor de rechtbank komen, zegt ontslagnemend minister voor Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).

1 product kopen, 2 producten gratis. Met die opvallende stuntactie pakte de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn vorige maand uit in ons land. Zelfstandige supermarkten vroegen meteen een onderzoek omdat ze vermoedden dat de actie niet wettelijk was. Minister Kris Peeters stelde zich ook vragen bij de actie en vroeg aan de Economische Inspectie om de zaak te onderzoeken.

De Inspectie heeft nu de prijzen van 20 producten onderzocht en in een tussentijds rapport dat aan minister Peeters werd bezorgd, staat dat Albert Heijn 2 producten met verlies verkocht heeft, een praktijk die verboden is in België.

Wat nu?

In een reactie aan VRT NWS zegt minister Peeters dat hij Albert Heijn “nu zal uitnodigen om dit te bespreken”. Concreet kan er nu een proces-verbaal worden opgemaakt, zodat de zaak bij het gerecht terecht komt, ofwel kan er een schikking getroffen worden met de Economische Inspectie, zegt Peeters.

“Het belangrijkste is dat Albert Heijn deze actie stopzet”, zegt Peeters. Op korte termijn kan dit voordelig zijn voor de consument, merkt de minister op, “maar op lange termijn is dit nadelig omdat heel wat kleinhandelszaken niet op deze manier kunnen concurreren”.