De bewegingsvrijheid van een bijna 66-jarige

Louis van Dievel, schrijver en journalist, kijkt elke week met een guitige blik naar de kleine en grote actualiteit. Vandaag: de mobiliteit van de 50-plusser.

opinie
Louis Van Dievel
Louis van Dievel, schrijver en journalist, kijkt elke week met een guitige blik naar de kleine en grote actualiteit. Vandaag: de mobiliteit van de 50-plusser.

Hoe mobiel ben ik nog, nu ik op weg ben naar mijn 66e verjaardag? U begrijpt dat ik artikels over dit onderwerp met meer dan gewone belangstelling tot mij neem. Ik woon nog niet zo lang in een Kempisch dorp waar ik maar weinig mensen ken. Ik heb geen auto meer. Ik doe haast al mijn verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Dat geeft voor het dagelijkse leven – boodschappen, de post, de apotheek, de krantenwinkel - geen enkel probleem. Ik kan overal naartoe en ik zit er niet mee in, wel integendeel. 

Misschien kennen ze me hier wel als de man met de boodschappentas. Al erger ik me dagelijks aan het gebrek aan deugdelijke voetpaden in dat dorp van mij. Als er al een ligt, wordt het vaak half of helemaal in beslag genomen door auto’s, alsof dat zo hoort. De auto is hier echt nog koning. De plaats van de voetganger is in het gootje. Ik kan er maar niet aan wennen.

Naar de Koekenstad

Anders ligt het voor wat zo mooi “sociale verplaatsingen” heet. Zo maar even naar de Koekenstad gaan, zoals ik in een vorig leven placht te doen, zit er niet meer in. Zeker niet als ik nog wat staties verder, naar mijn vorige woonplaats, zou willen reizen, waar familie en oude vrienden wonen.

Dat soort uitstappen moet goed gepland worden en neemt makkelijk een hele dag in beslag. Het ligt niet aan de spoorwegen, het ligt aan De Lijn, die doordeweeks maar om het uur een bus naar het dichtstbijzijnde station laat rijden en daar om 7 uur ’s avonds mee ophoudt. In het weekend is het aanbod van De Lijn in deze contreien al helemaal een ramp. Trek uw plan, zegt de openbare vervoersmaatschappij bij wijze van aanmoediging tot de klant die geen auto heeft of wil hebben. 

Dat heb ik laatst ook nog eens gedaan. Ik klom op zondagochtend op mijn fiets om bij gebrek aan alternatief naar het station te fietsen. Dat het donker was en berekoud was nog het minst van mijn zorgen. Dat er kilometerslang geen fietspad lag die naam waardig, en dat de meeste automobilisten vonden dat er op dat uur geen fietsers op de weg hoorden te zijn, maakte van de rit een weinig aangename bedoening.

Gelukkig vond ik mijn ijzeren ros van een kilo of 12 nog terug aan het eind van de terugreis, want ik had niet aan een behoorlijke fietsketting gedacht. 

Een vereenzaamde oude zonderling?

U moet hier vooral niet uit besluiten dat ik op weg ben om een vereenzaamde oude zonderling te worden. Wel integendeel. Ik ga alle dagen de deur uit, te voet. Minder dan tien minuten stappen en ik loop tussen de velden. Dat doet ongelooflijk deugd, hoewel mijn knoken en pezen daar anders over denken. Ik laat mijn gedachten de vrije loop. Over leven en liefde, over toekomst en verleden. 

Ik kijk naar het zwerk in de hoop dat ik daar het koppel kiekendieven dat  hier huist zie zweven. Ik spreek tot de paarden, de koeien en de honden. Ik groet iedereen die ik tegenkom, en ik krijg vrijwel altijd een wedergroet, dat heb ik hier al geschreven. Niet dat ik veel andere wandelaars tegen het lijf loop. Dat vinden ze hier maar een rare hobby, denk ik inmiddels.

Fietsers zie ik des te meer. Drommen krasse oudjes. Allemaal rijden ze op een e-bike. In het begin van die rage vond ik die elektrische aandrijving maar valsspelerij. Ook dat vooroordeel heb ik van me afgezet. Voor de sociale mobiliteit zijn de e-bikes een zegen. Misschien koop ik er ook wel een, voor mijn 80e verjaardag.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.