Video player inladen ...

Luchtvaartsector is geen fan van een vliegtaks, "innoveren in plaats van belasten"

Een vliegtaks is niet de oplossing tegen de uitstoot, tenmiste dat vinden de bazen van alle grote luchtvaartmaatschappijen in Europa. Zij zitten vandaag samen in Brussel.

Van KLM tot Ryanair, van Lufthansa tot British Airways, alle bonzen uit de luchtvaartsector verzamelen vandaag in Brussel. Na maanden van protestacties van klimaatspijbelaars klinkt de roep om maatregelen tegen uitstoot van onder meer vliegtuigen luid en duidelijk. Een voorstel dat vaak terugkeert is een vliegtaks. Gisteren legde Waals minister van Energie en Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR) nog het idee van een vliegbelasting op tafel tijdens een vergadering van de Europese ministers van Leefmilieu. Crucke kreeg daarbij de steun van zijn Franse, Nederlandse, Luxemburgse en Zweedse collega's.

Hoe die belasting er concreet zou moeten uitzien, is nog niet helemaal duidelijk. Het zou dan kunnen gaan om een belasting op kerosine, een heffing op de tickets zelf of nog een andere vorm van taxatie.   

"Inzetten op innovatie, niet op belastingen"

"Ik ga akkoord met het feit dat de luchtvaartsector verantwoordelijkheid moet opnemen om de CO2-uitstoot te verminderen", vertelt Carsten Spohr, CEO van Lufthansa. "Maar er moet ten eerste meer efficiëntie komen. Alleen al vertragingen en inefficiënte luchtverkeersleiding zijn verantwoordelijk voor 5 tot 10 procent van de CO2-uitstoot."

Vertragingen en inefficiënte luchtverkeersleiding zorgen voor 5 tot 10 procent van de CO2-uitstoot.

Carsten Spohr, CEO van Lufthansa

Verder wil de sector ook meer investeren in moderne vliegtuigen, innovatie en technologie. Voor een vliegtaks staan ze niet te springen. "Wij belasten onszelf hier in Europa terwijl niemand anders dat doet", vertelt Michael O'Leary, CEO bij Ryanair. Hij verwijst daarbij naar het Europese Emissiehandelssysteem. "Wat nu oneerlijk is, is dat internationale maatschappijen die naar Europa vliegen geen taksen hoeven te betalen, maar de Europese maatschappijen wel."

In het verleden werden een aantal maatregelen genomen om de luchtvaartsector vrij te stellen van belastingen. Zo betalen ze al sinds 1944 geen belasting voor kerosine. Een regel die geldt in 191 landen.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen ...