usage worldwide

Aantal verkeersdoden in Limburg fors gestegen

In 2018 lieten 57 mensen het leven op de Limburgse wegen. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als in 2017, toen er in Limburg 33 doden vielen. Opvallend dit jaar is dat 11 van die verkeersdoden motorrijders zijn. In 2017 was dat geen enkele.

Gebrek aan ervaring 

Het aantal verkeersdoden in Limburg is fors gestegen. Willy Miermans, professor aan de UHasselt, legt uit waaraan dit zou kunnen liggen: “Door de lange, mooie zomer die we in 2018 hebben gehad, zijn veel mensen buiten op twee wielen gaan rijden. Zo ook motorrijders. Het grote probleem is dat er een gebrek aan ervaring is. Dan krijg je heel snel problemen zoals bijvoorbeeld controleverlies”, begint hij. “Een oplossing zou zijn dat recreatieve chauffeurs meer gaan rijden met hun moto. Zo doe je ervaring op. Een occasionele motorrijder op een hele zware moto, is gewoon geen goede match”, gaat hij verder.

Snelheidsmanagement 

Voor het gestegen aantal auto-ongevallen kan hij niet meteen een verklaring geven. Willy Miermans: “We rijden wel steeds meer en meer, maar ik kan niet meteen een oorzaak geven waardoor er dit jaar meer ongevallen zijn geweest dan vorig jaar.” Ten slotte wil hij er nog aan toevoegen dat snelheidsmanagement deze tijd een absolute must is: “Ik ben heel blij dat de laatste weken de automatische snelheidsbegrenzer terug bespreekbaar is geworden. Er wordt al veel gesensibiliseerd, maar er zijn toch nog veel strengere maatregelen nodig om het verkeer veiliger te maken.”