Is het wel menselijk dat we tijdens Aalst carnaval een grenzeloze zelfspot hebben? 

Stijn Ledegen is rechtenstudent, moslim en Aalstenaar. Hij kan zich zijn stad niet meer voorstellen zonder carnaval, maar stoorde zich meer aan de uitspraken van burgemeester Christophe D'Haese (N-VA) na de controverse over een praalwagen met Joodse karikaturen dan aan de wagen zelf: "In plaats van de schuld of oorzaak af te schuiven op een andere minderheidsgroep, antisemitisme aan te halen of andere groepen erbij te betrekken, lijkt het mij beter om zich eerst te richten op begrip en excuses tegenover de Joodse gemeenschap."

opinie
Stijn Ledegen
Stijn Ledegen is een rechtenstudent aan de VUB. Hij is actief als political research assistant bij het Europees Parlement. Sinds 5 jaar is hij tot de islam bekeerd. Hij is ook voorzitter van de Brusselse islamitische studentenassociatie.

Als Aalstenaar krijg je carnaval eigenlijk al mee van bij je opvoeding. Joden hebben een bar mitswa, christenen hebben een plechtige communie en Aalstenaars leven naar het moment toe dat ze hun eerste stoet kunnen meemaken. Zelfs op de basisschool werd ons al aangeleerd hoe onze carnavaltraditie een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de stad. Carnaval is dan ook niet weg te denken uit onze Aalsterse cultuur, het is iets wat net zo uniek is aan mijn stad en wat Aalst altijd zal onderscheiden van de rest.

Carnaval heeft niet de intentie om te kwetsen of te beledigen, maar is eerder zelfspot en satire over alles wat zich heeft afgespeeld onder de Aalstenaars. Iedereen wordt door de molen gehaald en niemand ontsnapt aan deze extreme zelfspot. Maar ik snap ook wel dat de Joodse gemeenschap aanstoot neemt aan de geviseerde praalwagen, net zoals de Assyrische gemeenschap aanstoot zou nemen als het over Jezus zou gaan of net zoals de islamitische gemeenschap gekwetst zou zijn als het over het afbeelden van de profeet Mohammed zou gaan.

Minderheidsgroep

Omdat ik zelf moslim ben en behoor tot een minderheidsgroep in mijn stad, weet ik als geen ander hoe dit aanvoelt. Veel seculiere mensen begrijpen vaak niet dat religie net iets is wat boven cultuur en nationaliteit komt te staan in de ogen van iemand die religieus is. Religie is hetgeen wat ons verenigt over de landgrenzen heen. Toch vind ik dat je de carnavalisten niet kan verwijten dat ze aan antisemitisme doen. Het verantwoordelijk stellen van carnavalisten en ze nog eens beschuldigen van antisemitisme is onaanvaardbaar, zeker als je weet dat de voorouders van dezelfde carnavalisten ook hebben geleden en slachtoffer waren onder het nazistisch regime tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Ik heb me eigenlijk meer geërgerd aan de hypocriete spreidstand die bepaalde politici de afgelopen dagen hebben aangenomen, dan aan de Joodse praalwagen zelf. De burgemeester van Aalst, Christophe D’Haese, die in “Terzake” volhield dat het stijgend antisemitisme zou geïmporteerd zijn uit het Midden-Oosten. Dat houdt voor mij geen enkele steek. Het stijgend antisemitisme waar de burgemeester over sprak is allesbehalve te wijten aan de moslims. Het is eerder de frustratie van vele mensen, zowel moslims als niet-moslims, dat er op iedereen kritiek kan worden geuit maar dat wanneer het over de Joodse gemeenschap gaat, we voorzichtig moeten zijn alsof deze onaanraakbaar zijn.

Begrip en excuses

In plaats van de schuld of oorzaak af te schuiven op een andere minderheidsgroep, antisemitisme aan te halen of andere groepen erbij te betrekken, lijkt het mij beter om zich eerst te richten op begrip en excuses tegenover de Joodse gemeenschap. Het begrip waar steeds over wordt gesproken, is iets wat van beide kanten moet komen. Dit is van groot belang om nog meer verdeeldheid te voorkomen en het gevoel van antisemitisme weg te werken. Ongeacht iemand zijn afkomst, religie of verleden zou carnaval een gelegenheid moeten zijn voor iedereen waar iedereen zich in kan vermaken.

Uiteindelijk was Aalst Carnaval er al sinds het begin van onze stad, is het er nog steeds en zal het ook altijd een kenmerk van onze stad blijven. De drie dagen van extreme zelfspot en satire zijn een periode waar niemand zich stilhoudt. Ik denk dat de discussie veel groter is dan enkel het debat over waar er nu wel en niet mee mag worden gelachen.

Ik bekijk het veel breder met eerder de vragen: is het wel menselijk dat we tijdens deze drie dagen een grenzeloze zelfspot hebben waar er geen afbakening is aan onze vrije meningsuiting? Zo ja, wil dit dan zeggen dat we enkel tijdens deze drie dagen dingen of zaken kunnen bespotten die we normaal nooit zouden kunnen bespotten? Ik kijk uit naar een interessant gesprek, waarbij ik hoop en er ook op aandring dat niet enkel de Joodse gemeenschap wordt betrokken, maar ook alle andere minderheidsgroepen om tot een algemene consensus te komen in plaats van een besluit waar enkel de Joodse gemeenschap baat bij heeft. Dit is iets wat elke Belg, Aalstenaar en carnavalist aangaat. Enkel en alleen zo kunnen we een gezonde samenleving en toekomst voor onze prachtige stad Aalst hebben.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.