Video player inladen ...

Barbie viert rimpelloos 60e verjaardag

Blond of bruin, prinses of brandweervrouw. Barbie viert vandaag haar 60e verjaardag zonder één rimpel te hebben vertoond. De bekende pop van fabrikant Mattel blijft kinderen aanspreken en vecht om in de smaak te blijven, ook op sociale media. Sinds de presentatie op het speelgoedsalon van New York, op 9 maart 1959, gingen meer dan een miljard Barbiepoppen over de toonbank.

Barbie ontsproot uit het brein van Ruth Handler, medeoprichtster van Mattel. Zij kreeg het idee door haar eigen kinderen te bekijken. "Haar dochter Barbara had slechts een beperkte keuze speelgoed: poppen. De enige rol waarin ze zich kon projecteren, was die van moeder, terwijl haar zoon zich kon inleven als astronaut, cowboy of piloot. Zo heeft ze Barbie gecreëerd: een volwassen pop met zeer vrouwelijke vormen om meisjes te tonen dat ze alles konden worden wat zij wensten. Dat was in 1959 een schokkend idee, met onmiddellijk succes. Het eerste jaar werden 300.000 poppen verkocht", aldus Nathan Baynard, mondiaal directeur marketing bij Mattel.

Het archetype van de blonde Californische heeft Barbie lang achtervolgd, met het beeld van een rijke, oppervlakkige en vluchtige vrouw, wat haar ook een niet aflatende stroom kritieken opleverde. "Onterechte kritiek", aldus M.G. Lord, schrijfster van het referentieboek "Forever Barbie".

Zestig jaar later heeft Barbie alle huidskleuren en morfologieën aangenomen. Vandaag heeft Barbie in 55 procent van de wereldwijde verkoop geen blond haar noch blauwe ogen, benadrukt Lisa McKnight, algemeen directeur van het merk Barbie.

In New York is een pop-uptentoonstelling geopend die Barbies verleden, heden en toekomst belicht:

Video player inladen ...

"Een modern en krachtig rolmodel"

"Al zestig jaar komt Barbie op voor meisjes, inspireert ze generaties om in zichzelf te geloven door de kracht van de verbeelding en toont ze hen dat ze heel wat keuzes hebben", zegt McKnight.

"Na meer dan 200 carrières, 6 races naar het presidentschap en een reis naar de maan vóór Neil Armstrong dat deed, blijft Barbie evolueren naar een modern, krachtig rolmodel voor alle leeftijden. Het merk Barbie is ervan overtuigd dat meisjes moeten weten dat er geen enkele wereld, baan of droom is die vrouwen niet aankunnen."

Ondanks de toegenomen concurrentie worden elk jaar in ruim 150 landen 58 miljoen exemplaren van Barbie verkocht.

Eind juni opent een grote Barbie-tentoonstelling in het Speelgoedmuseum in Mechelen. Beluister hier het gesprek met conservator Vanessa De Geest in "De ochtend" op Radio 1: