Video player inladen ...

Lange wachttijden bij de noodcentrales door stormweer

Door het stormweer worden de hulpdiensten overspoeld met noodoproepen. De noodcentrales hebben extra operatoren laten komen, maar dat blijkt onvoldoende voor het hoge aantal oproepen. Wie geen dringende hulp nodig heeft, belt het best naar 1722 en niet naar 112.

De noodcentrales hebben honderden oproepen per uur moeten verwerken. Volgens Binnenlandse Zaken zijn er extra operatoren ingezet, maar zijn er desondanks lange wachttijden. Pas in de loop van de nacht zullen er precieze cijfers over het hele land zijn. Om u alvast een idee te geven: de Oost-Vlaamse noodcentrale kreeg op 3 uur tijd evenveel oproepen binnen als normaal in 3 weken.

In de grootsteden lopen de wachttijden alvast op. De Brusselse brandweer heeft een 300-tal oproepen ontvangen in verband met het stormweer. Rond 18 uur staan nog steeds 150 à 200 oproepen in wacht.  Een soortgelijk verhaal is te horen in Antwerpen. Daar staan rond dezelfde tijd nog een 350-tal oproepen in wacht.

De hulpdiensten vragen om niet-dringende hulp te melden via het e-loket (afhankelijk van uw stad of gemeente) of via het nummer voor niet-dringende interventies 1722. Al wordt dat nummer ook overbevraagd. Geraakt u niet onmiddellijk binnen, probeer het dan later op de avond opnieuw.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal" over het stormweer:

Video player inladen ...