VRT NWS zoekt 500 testers voor gepersonaliseerd nieuwsaanbod

Wil je graag een nieuwsaanbod op jouw maat samengesteld, zonder dat je hoeft in te geven welke thema's je wel of niet interesseren, maar wel op basis van wat jij en anderen hebben gelezen, bekeken of beluisterd? Om dat op een dag met VRT NWS waar te maken mogen vijfhonderd Vlamingen nu al deelnemen aan een eerste testversie.

Om gerichter te kunnen informeren experimenteert VRT NWS met een nieuwe webapplicatie gebaseerd op artificiële intelligentie. Die maakt het mogelijk om lezers een nieuwsaanbod op maat te brengen. Het experiment kadert in een Europees onderzoeksproject geleid door VRT Innovatie en wordt gesubsidieerd door de Europese Commissie. Het project heeft als doel software te bouwen die Europese, en dus ook Belgische, mediaorganisaties toelaat om digitale nieuwsberichten gepersonaliseerd te brengen naar hun lezers. 

Ingaan tegen de zogenaamde "filterbubbel"

Deze nieuwe web-applicatie van VRT NWS, omgedoopt tot VRT MyNWS, maakt gebruik van software die bijleert van jouw gedrag als lezer en je artikels aanbiedt die zowel inhoudelijk als contextueel beter aansluiten bij jouw profiel. Diezelfde technologieën worden ook ingezet om juist het tegenovergestelde te doen: artikels aanbieden die inhoudelijk verrassen en ingaan tegen de zogenaamde “filterbubbel”. Het experiment wil meten of mensen juist beter geïnformeerd raken als ze aanbevelingen krijgen, of juist niet.

Met de resultaten kan het projectteam nieuwe toepassingen verkennen, zoals meldingen in je app die op het gepaste moment komen, nieuwsbrieven die automatisch samengesteld zijn op basis van jouw interesses of een videoaanbod op maat. Geïnteresseerde testers kunnen zich vanaf vandaag aanmelden via deze link.

Europees project

De test rond VRT MyNWS maakt deel uit van een Europees project genaamd CPN, dat een nieuwe aanbevelingssoftware wil ontwikkelen. Daarvoor werkt de VRT samen met technische bedrijven en mediaorganisaties uit Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Griekenland en Cyprus. Aangezien kleinere nieuwsorganisaties niet altijd de middelen hebben om dergelijke software aan te kopen of te ontwikkelen vervult VRT de opdracht van de Europese Commissie om de software als platform zo breed mogelijk beschikbaar te maken. Zo hebben ook kleinere nieuwsorganisaties de kans om via het platform hun aanbod te personaliseren en hun lezers beter te bereiken in het huidige overaanbod. Daarnaast onderscheidt het project zich door data niet enkel in te zetten om te personaliseren maar ook juist om te verrassen. Zo houdt de software rekening met de diversiteit van onderwerpen, tegenstrijdige standpunten en serendipiteit. De software zal beschikbaar gesteld worden aan het einde van het project, midden 2020.

Benieuwd naar wat zo’n gepersonaliseerde nieuwsberichtgeving inhoudt? Schrijf je dan hier in en help ons meebouwen aan de toekomst van media!

Meer weten over het Europees project? Neem dan hier een kijkje.