AP

Beurskoers van Boeing keldert na crash, maar wat zijn de gevolgen op lange termijn?

Voor de tweede opeenvolgende dag is de aandelenkoers van de Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing fors gedaald. Dat is een reactie op het ongeluk met een 737 MAX vorige zondag in Ethiopië, maar evenzeer op het aan de grond houden van het toestel door steeds meer landen. Op lange termijn kan dat Boeing veel kosten.

De voorbije weken was het aandeel van Boeing op de beurs van New York naar een hoogtepunt gestegen om daarna iets te dalen. Meteen na de crash met een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines is de koers gisteren met 5,3 procent gedaald. Vandaag kwam daar nog eens een verlies van meer dan 6 procent bij en is een aandeel van Boeing nog ongeveer 375 dollar waard.

Het is nog niet duidelijk wat de crash van zondag veroorzaakt heeft, maar het ongeluk vertoont wel veel gelijkenissen met dat van een B-737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air in oktober vorig jaar. Ook toen zijn alle 189 inzittenden omgekomen.

De beurskoers is erg vluchtig, maar voor Boeing staat er veel meer op het spel, met name de reputatie als producent van betrouwbare vliegtuigen en dat kan de volgende jaren fors op de inkomsten wegen. Meer nog: de nieuwe 737 MAX is het paradepaardje van Boeing en is erg belangrijk voor de winstcijfers van het bedrijf.

Passagiers zijn bang, worden orders geschrapt?

 De eerste B-737's kwamen eind de jaren 60 op de markt en er zijn sindsdien meer toestellen van verkocht dan van elk ander vliegtuig. Dat type alleen is goed voor een derde van de inkomsten van Boeing.

De nieuwe versie 737 MAX is erg zuinig met brandstof en is pas sinds 2017 op de markt. Tot nu toe zijn er al 354 van geleverd en er staan er nog 2.912 in het orderboekje. Boeing mikt met de 737 MAX echter vooral op de erg snel groeiende markt in Azië en dan vooral in China. Zo zijn er al bijna honderd van die toestellen geleverd aan Chinese maatschappijen en de 737 MAX is goed voor 85 procent van alle Chinese bestellingen bij Boeing. China was echter ook het eerste land dat die aan de grond hield na het ongeluk in Ethiopië.

Boeing mikte met de nieuwe B-737 MAX op een jaaromzet van 30 miljard dollar en een maandelijkse productie van 57 eenheden

Bloomberg Intelligence

Opvallend is ook dat de Indonesische maatschappij Lion Air -de eerste maatschappij aan wie de 737 MAX geleverd werd- in december al liet verstaan dat het overwoog om geboekte orders voor dat toestel te schrappen. Dat was een reactie op het ongeluk met een 737 MAX van Lion die eind oktober vorig jaar in de Javazee was neergestort, ook kort na het opstijgen.

Op twee na is Lion Air de belangrijkste afnemer van 737 MAX'en, en mochten andere maatschappijen dat voorbeeld volgen, dan zit Boeing met een groot probleem, evenals het Amerikaanse General Electric en het Franse Safran die de motoren voor dat toestel leveren.

Er is een precedent: tussen januari en april 2013 moest Boeing alle toestellen van het nieuwe type 787 Dreamliner aan de grond houden nadat batterijen in brand waren gevlogen. Bij die incidenten zijn toen echter geen mensen omgekomen en dat is nu al twee keer wel het geval. Het is voor Boeing dan ook van erg groot belang om zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen over de oorzaak van de twee rampen en hoe dat probleem kan worden verholpen.