Steeds meer landen schorten vluchten met Boeing 737 MAX op na ongeluk in Ethiopië

Na China houden nu ook Indonesië en India hun vliegtuigen van het type dat zondag neergestort is in Ethiopië aan de grond. Maleisië, Australië en Singapore hebben zelfs hun luchtruim gesloten voor Boeing 737 MAX-toestellen. Dat kan tot flinke vertragingen in het luchtverkeer leiden, maar is vooral een belangrijke tegenvaller voor de constructeur Boeing.

Europa heeft zijn gehele luchtruim gesloten voor vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX, en ook elders in de wereld hebben een aantal landen dat gedaan. Vanochtend hadden Australië en Singapore hun luchtruim gesloten, Maleisië is intussen gevolgd. 

Uit veiligheidsoverwegingen worden alle inkomende vluchten geweerd en mogen die toestellen er niet opstijgen tot er duidelijkheid is over de oorzaak van het ongeluk van zondag in Ethiopië waarbij 157 inzittenden zijn omgekomen. Australië is erg belangrijk voor het luchtverkeer. Singapore is een klein land, maar een belangrijke hub voor het verkeer in het Verre Oosten.

In het Midden-Oosten hebben de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en Oman hun luchtruim gesloten voor de Boeing 737 MAX. De lagekostenmaatschappij Flydubai uit de emiraten had eerder al aangekondigd dat ze haar dertien toestellen van dat type zou aan de grond houden. De nationale luchtvaartmaatschappij van Oman heeft vijf toestellen van dat type in haar vloot van 53 toestellen.

Niemand mag dus voorlopig met dat toestel naar die landen vliegen en dat is een meer drastische stap dan het aan de grond houden van de eigen toestellen.

Het laatste land dat die stap gezet heeft, is India. De Indiase maatschappij Jet Airways heeft vijf Boeing 737 MAX-toestellen, de lagekostenmaatschappij Spicejet twaalf.

Ook Indonesië houdt de toestellen aan de grond, en daar gaat het om een toestel van Garuda en tien vliegtuigen van Lion Air. Lion Air schort overigens de bestelling van vier vliegtuigen van dat type bij de Amerikaanse constructeur Boeing op. De maatschappij was al langer boos op Boeing na de, volgens haar, slechte opvolging van het ongeluk met een 737 MAX in oktober vorig jaar in de Javazee.

Eerder had China ook al beslist de Boeing 737 MAX-toestellen aan de grond te houden: in dat land zijn er 97 vliegtuigen van dat type bij onder meer Air China, China Eastern en China Southern Airlines. 

In Latijns-Amerika blijven ook de 737 MAX'en van de Braziliaanse maatschappij Gol en de zes van de Mexicaanse maatschappij Aeroméxico vooralsnog aan de grond. Ook Ethiopian Airlines, de maatschappij waarvan zondag een toestel gecrasht is, houdt haar andere Boeings 737 MAX aan de grond.

In totaal staat nu meer dan 40 procent van alle vliegtuigen van dat type tijdelijk aan de grond. Uiteraard leidt dat tot omboekingen van passagiers met andere toestellen en vertragingen.

Aanpassingen aan software van 737 MAX

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) houdt het betrokken toestel in de VS niet aan de grond. Het is nog niet duidelijk of er parallellen zijn tussen het ongeluk met een toestel van Lion Air in Indonesië in oktober vorig jaar en met Ethiopian Airlines nu, aldus de FAA. Wel heeft de FAA Boeing gevraagd om tegen volgende maand aanpassingen door te voeren in de software en in de handleiding voor de piloten.

De constructeur Boeing zit erg verveeld met de crashes. De beurskoers is de voorbije dagen flink gedaald, maar Boeing vreest vooral dat het toestel waarin het de voorbije jaren zo veel geïnvesteerd heeft in de ontwikkeling, nog moeilijk verkocht zou worden.

Dat de Indonesische maatschappij Lion Air bestellingen opschort, is al een probleem, want dat is op twee na de belangrijkste afnemer voor de 737 MAX. De belangrijkste besteller met meer dan 250 toestellen is het Amerikaanse Southwest Airlines, voor FlyDubai uit de Verenigde Arabische Emiraten. Die eerste maatschappij blijft dus voorlopig vliegen met het toestel, net zoals andere grote klanten als American Airlines, Air Canada en de leasemaatschappij GECAS.

Wie vliegt er nu wel/niet met die toestellen?

  1. Southwest Airlines (VS) - 34 toestellen - blijft vliegen
  2. American Airlines (VS) - 24 toestellen - blijft vliegen
  3. Air Canada - 24 toestellen - blijft vliegen
  4. China Southern Airlines - 22 toestellen - vliegt niet
  5. Norwegian Air - 18 toestellen - vliegt niet
  6. Air China - 15 toestellen- vliegt niet
  7. TUI Fly - 15 toestellen - vliegt niet
  8. Spice Jet (India) - 13 toestellen - vliegt niet
  9. West Jet (Canada) - 13 toestellen - blijft vliegen
  10. Hainan Airlines, Shanghai Airlines (China), FlyDubai (VAE) en Turkish Airlines - elk 11 toestellen- blijven allemaal aan de grond
Bron: The New York Times en persbureaus