Vakanties, tickets en kleren: u shopte het voorbije jaar voor bijna 1.300 euro via het internet

Een recordbedrag van 1.273 euro, dat hebben Belgen het voorbije jaar gemiddeld uitgegeven in internetwinkels. Dat blijkt uit marktonderzoek van de Belgische federatie van internethandelaars BeCommerce. We kopen erg vaak kleren en tickets online, maar het meeste geld geven we uit aan vakanties.

Dat winkelen via het web intussen volop ingeburgerd is, is een understatement. Liefst 90 procent van de Belgen ouder dan 15 - dat zijn 8,3 miljoen mensen - heeft het voorbije jaar iets aangeschaft via het internet, zo meldt BeCommerce. Gemiddeld deden ze dat vaker (11,6 keer) en gaven ze in totaal ook meer geld uit (1.273 euro) dan vorig jaar. 

We hebben samen 97,17 miljoen aankopen gedaan. Kleren kopen we het vaakst, net iets meer dan media (al dan niet gestreamde muziek en video, e-boeken, ...) en tickets voor concerten en pretparken.

Met z'n allen spendeerden we zo een recordbedrag van 10,67 miljard euro op het internet in 2018, 6 procent meer dan in 2017. Dat is iets minder dan een vijfde (18 procent) van de totale uitgaven van de Belgen, maar dat aandeel stijgt wel gestaag.

Gek van tickets

Het meeste geld geven we online uit aan vakanties (dat zijn dan de samengestelde pakketten, all-ins, ...). Bijna een vierde (23%) van de online uitgaven gaat daarnaartoe. Ook aan afzonderlijke vliegtickets en hotelovernachtingen en aan tickets voor evenementen durven we veel geld te geven. 

Dat heeft allemaal te maken met het comfort van e-commerce, zegt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. Het blijft, ook volgens het marktonderzoek van de federatie, de belangrijkste reden waarom mensen voor een internetwinkel kiezen. Ook de tijdsbesparing en de soms lagere prijzen zijn argumenten pro.

"Ik kan mij persoonlijk niet meer herinneren wanneer ik nog in een reisagentschap geweest ben. Het gemak heeft mensen ertoe aangezet om reizen online te regelen, want dat neemt best veel tijd in beslag en je moet je altijd verplaatsen."

Speelgoed in volle opmars

De grootste groei in onze online uitgaven zit wel in kleinere segmenten als speelgoed en schoonheidsproducten. "Speelgoed is per definitie een product dat zich echt leent voor e-commerce", zegt Geeroms. "In die zin dat je het niet moet proberen, in de fysieke winkel kan dat ook niet. Mensen kopen het ook vaak als verrassing. Dan is het heel comfortabel om het te kopen zonder dat de betrokkene erbij kan zijn en dat je je kinderen niet snel bij een babysit moet laten."

Via avatars ga je binnenkort echt kunnen zien hoe pakweg een T-shirt op je lichaam past

Sofie Geeroms, managing director BeCommerce

Naast de leveringskosten blijft het feit dat je een product niet fysiek kunt bekijken nochtans de grootste ergernis over e-commerce, zo toont het onderzoek van BeCommerce nog aan. Geeroms erkent dat, maar verwacht daarin ook beterschap: "Ik denk dat technologie daar gedeeltelijk aan zal tegemoetkomen." Ze denkt bijvoorbeeld aan realistische avatars van klanten in online kledingwinkels. "Zo ga je bijvoorbeeld echt kunnen zien hoe pakweg een T-shirt op je lichaam past."

Mobiel shoppen

Online shoppen doen we trouwens nog altijd het meest via de computer (laptop of desktop), hoewel ook winkelen via onze smartphone in de lift zit. We betalen het liefst onmiddellijk online met Bancontact of kredietkaart. Opvallend nog: Paypal komt voorzichtig opzetten. 28 procent van de mensen heeft het voorbije jaar zeker één online aankoop betaald via die betaaldienst van eBay.