"Amerikaanse piloten meldden vorig jaar al problemen met besturing van de Boeing 737 MAX"

Kort voor de ramp met de Boeing 737 MAX vorige zondag in Ethiopië zou de piloot gemeld hebben dat hij problemen had met de besturing van het toestel. Volgens CNN zouden piloten in de Verenigde Staten vorig jaar ook al gelijkaardige problemen gemeld hebben, maar daarna zijn richtlijnen uitgevaardigd om die situatie aan te pakken.

De twee zwarte dozen met vluchtinformatie zijn kort na de ramp gevonden. Ethiopië zegt dat het niet de middelen heeft om die te onderzoeken en wil dat uitbesteden aan Duitsland. In afwachting is al wel gezegd dat de piloot kort voor de ramp melding had gemaakt van problemen met de besturing en wou terugkeren naar Addis Abeba.

Volgens de nieuwszender CNN zouden Amerikaanse piloten vorig jaar ook gelijkaardige problemen gemeld hebben met de nieuwe B-737 MAX. Journalisten van CNN zouden toegang gehad hebben tot een federale databank met dat soort meldingen.

Een aantal piloten merkten op dat hun toestel blijkbaar verkeerde informatie kreeg van een aantal sensoren en plots met de neus naar beneden dook. Ze zouden dat opgelost hebben door de besturing handmatig over te nemen en de automatische piloot uit te schakelen.

In die databank is ook een klacht opgedoken van een piloot die zware kritiek had op de handleiding, die "totaal ontoereikend is", en hij gebruikte zelfs de term "crimineel". De man verweet ook zowel Boeing, zijn -niet nader genoemde- luchtvaartmaatschappij en de Federal Aviation Administration (FAA) dat die piloten lieten vliegen met onvoldoende opleiding of documentatie.

"Foute informatie doet toestel duiken"

Vorig jaar zouden die opmerkingen van Amerikaanse piloten al in verband zijn gebracht met de ramp met een 737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air. Ook toen zouden sensoren foutieve informatie hebben gegeven waardoor het automatisch besturingssysteem de neus van het vliegtuig naar beneden zou hebben gedrukt.

Na dat ongeluk hebben zowel Boeing als de FAA de handleiding voor de piloten aangepast om dat soort problemen op te vangen. De twee piloten van het Ethiopische toestel dat zondag is verongelukt, zouden de aanpassing van de training hebben gevolgd, aldus Ethiopian Airlines.

Die maatschappij merkt "de gelijkenissen tussen de twee ongelukken" op, maar er is dus nog verder onderzoek nodig. CNN zegt dat het geprobeerd heeft om een reactie van Boeing en de FAA te krijgen, maar dat die voorlopig niet reageren. De meeste landen en maatschappijen houden sinds gisteren alle toestellen van dat type aan de grond. Vandaag deden ook Canada, Nieuw-Zeeland, Egypte, Hongkong en Libanon dat. In de Verenigde Staten mogen die toestellen nog wel vliegen. Zowel Boeing als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en de vakbonden van grote maatschappijen zoals Southwestern Airlines en American Airlines behouden het vertrouwen in de betrokken vliegtuigen.