Amerikaanse stewards "maken zich ernstige zorgen over veiligheid Boeing 737 MAX 8"

Twee Amerikaanse vakbonden, die tienduizenden stewards en stewardessen vertegenwoordigen, hebben dinsdag hun bezorgdheid geuit over de Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen. Volgens de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten is er voorlopig nog geen reden om de toestellen aan de grond te houden. Heel wat andere landen uit Europa en Azië hebben daar wél toe beslist, na twee recente ongelukken met een B-737 MAX 8.

Zondag kwamen 157 mensen om het leven bij een crash van een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines, in de buurt van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Het is al het tweede dodelijke ongeluk met een toestel van dat type in minder dan een half jaar tijd: in oktober stierven 189 mensen bij een crash in Indonesië.

De Boeing 737 MAX 8 is nog maar sinds 2017 in commercieel gebruik, splinternieuw dus nog. De vraag wordt gesteld of er een structureel probleem is, dan wel dat het gaat om puur toeval. Gisteren en eergisteren namen verschillende landen en luchtvaartmaatschappijen al de beslissing om hun Boeing MAX 8-toestellen aan de grond te houden, in afwachting van meer duidelijkheid over de oorzaak.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) laten de toestellen voorlopig wel vliegen. Maar twee Amerikaanse vakbonden die samen tienduizenden stewards en stewardessen vertegenwoordigen, maken zich wel zorgen.   

De Organisatie van Professionele Stewards (AFPA) zegt dat haar 27.000 leden "zeer bezorgd" zijn over de veiligheid vanwege de recente crash in Ethiopië. De vakbond vraagt de CEO van American Airlines, Doug Parker, om serieus te overwegen om deze toestellen aan de grond te houden tot een diepgaand onderzoek uitgevoerd kan worden.

Een andere bond zegt dat de toestellen aan de grond moeten gehouden worden tot zowel de gegevens als de stemrecorders van de recente vlucht onderzocht zijn. Ook moet de oorzaak van het ongeval bepaald zijn. De bond vertegenwoordigt 17.000 stewards van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest.