Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Topman Ethiopian Airlines vraagt Boeing om 737 MAX aan de grond te houden tot er duidelijkheid is

Tewolde Gebremariam, de CEO van Ethiopian Airlines, vraagt de Amerikaanse constructeur Boeing om alle toestellen van het type dat zondag neergestort is, aan de grond te houden tot er duidelijkheid is over de oorzaak. Toch blijven de Verenigde Staten vertrouwen hebben in het toestel. De meeste andere landen houden de 737 MAX aan de grond.

De voorbije twee dagen hebben de meeste landen in Azië, het Midden-Oosten en Europa hun toestellen van het type B-737 MAX aan de grond gehouden of hebben autoriteiten hun luchtruim gesloten voor dat soort toestellen. Vandaag hebben onder meer ook Canada, Nieuw-Zeeland, Egypte en Hongkong zich daarbij aangesloten. Air Canada heeft nochtans veel vliegtuigen van dat type in zijn vloot.

Topman Gebremariam van Ethiopian Airlines, dat vorige zondag een toestel van dat type heeft verloren, vraagt constructeur Boeing nu om al die toestellen wereldwijd aan de grond te houden tot er duidelijkheid is over de oorzaak van het ongeluk.

Ethiopië heeft ook aangekondigd dat de zwarte dozen met de vluchtinformatie naar Duitsland gestuurd zullen worden voor onderzoek. Het land zou de technologie om die dozen te "lezen" niet hebben, maar opvallend is dat de dozen naar Europa zouden gaan en niet naar de Verenigde Staten. Dat lijkt toch wel te wijzen op enig wantrouwen.

Het ziet er niet naar uit dat de Verenigde Staten de 737 MAX aan de grond gaan houden, al hadden een aantal Congresleden en presidentskandidaten daar eerder om gevraagd. De Amerikaanse maatschappijen Southwestern, American en United Airlines zijn bij de grootste afnemers van dat soort vliegtuigen.

Norwegian wil schadevergoeding van Boeing

De maatschappij Norwegian Air heeft intussen wel al haar vliegtuigen van het type B-737 MAX aan de grond gehouden. Norwegian wil de kosten daarvoor nu verhalen op de constructeur Boeing. Hoeveel schadevergoeding Norwegian eist, is niet duidelijk, maar wellicht zullen andere maatschappijen dat voorbeeld volgen.

Tijdens een ander probleem, bij de lancering van de B-787 Dreamliner, had Boeing dat toestel begin 2013 ook aan de grond gehouden tot het probleem met de batterijen opgelost was. Toen heeft Boeing de maatschappijen wel een vergoeding betaald.

Als dat nu ook zou gebeuren, zou dat Boeing veel geld kunnen kosten, maar daartegenover staat dat de maatschappij dan wel op enige goodwill zou kunnen rekenen bij haar potentiële klanten op langere termijn. Voor Boeing komt het er nu vooral op aan om zo snel mogelijk de oorzaak van de rampen met de B-737 MAX in de Javazee en in Ethiopië te achterhalen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.

AP2010