Video player inladen ...

Boeing adviseert nu zélf om MAX 737 aan de grond te houden, maar "behoudt vertrouwen in toestel"

Vliegtuigproducent Boeing adviseert nu zélf om het toestel MAX 737 wereldwijd aan de grond te houden. Het vliegtuig ligt onder vuur omdat er zondag zo'n toestel is neergestort in Ethiopië. Heel wat landen sloten al het luchtruim voor de MAX 737 en ook de Amerikaanse president Donald Trump liet vanavond weten dat hij de vliegtuigen aan de grond wil houden.

Een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines stortte afgelopen zondag neer in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven. De oorzaak van de crash is nog niet duidelijk, maar het ongeluk vertoont wel veel gelijkenissen met dat van oktober vorig jaar, toen hetzelfde type toestel - toen van de Indonesische maatschappij Lion Air - neerstortte. Ook toen zijn alle 189 inzittenden omgekomen. 

Afgelopen maandag sloten de Aziatische landen al het luchtruim voor de B-737 MAX 8 en 9. Een dag later deden ook de Europese landen dat. Canada sloot in de loop van de dag het luchtruim voor het toestel en vanavond liet de Amerikaanse president Donald Trump weten dat ook de Verenigde Staten de vliegtuigen aan de grond houden. Wel vindt president Trump Boeing nog altijd een "ongelooflijk goed bedrijf" en hij behoudt het volste vertrouwen in de vliegtuigbouwer.

Boeing zelf laat ondertussen weten dat het nog steeds "alle vertrouwen" heeft in het bewuste vliegtuig, maar adviseert wel om wereldwijd alle 371 vliegtuigen voorlopig aan de grond te houden. Dat deed de vliegtuigbouwer "uit een overvloed aan voorzichtigheid en om het publiek gerust te stellen". (lees voort onder de video)

Bekijk hieronder president Trump over Boeing:

Video player inladen ...

VS-piloten meldden ook technisch probleem

Eerder op de dag had de nieuwszender CNN de hand kunnen leggen op een databank van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA). Daaruit zou blijken dat vorig jaar verschillende Amerikaanse piloten ook al melding hadden gemaakt van problemen met de besturing van de B-737 MAX.

Volgens hen had die de neiging om op basis van verkeerde informatie van sensoren de neus in een neerwaartse beweging te duwen. Boeing en de FAA hadden daarop de handleiding voor de piloten aangepast en hen er op attent gemaakt om ingeval een dergelijk probleem de automatische besturing uit te schakelen en het toestel handmatig te corrigeren.

Dat zou gebeurd zijn na de ramp met de B-737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air die in oktober vorig jaar in de Javazee is neergestort. Probleem is dat Ethiopian Airlines nu zegt dat zijn piloten die aangepaste training hadden gevolgd en dus op de hoogte waren van het probleem en de oplossing, maar dat dat de nieuwe ramp van zondag niet vermeden heeft.

Björn Soenens: "Boeing hangt heel erg af van het MAX-type":

Video player inladen ...