"Plotse software-updates op Beneluxtrein leiden tot frustratie en vertragingen"

Machinisten die op de Beneluxtrein van Brussel naar Amsterdam rijden, moeten constant nieuwe software-updates uitvoeren. Extra handelingen leiden tot veel frustratie onder machinisten en uiteindelijk ook tot meer vertraging. Dat zegt Joachim Permentier, algemeen secretaris vanĀ OVS, de vakbond voor spoorwegpersoneel. "De Beneluxtrein noem ik dan ook wel de koning van de plotse updates."

Gladde sporen, stormschade, aanrijding met een persoon: ongelukken en het weer hebben vaak genoeg invloed op storingen en vertragingen op het spoor. Minder bekend zijn de updates die machinisten van locomotieven moeten uitvoeren, die ook wel degelijk leiden tot vertraging. In Nederland hebben machinisten deze week aan de alarmbel getrokken, ook bij ons stelt het probleem zich.

"Al die plotselinge handelingen die uitgevoerd moeten worden, hebben zeker een vertragende werking", zegt Joachim Permentier tegen VRT NWS. Hij is machinist en algemeen secretaris bij OVS, een kleinere vakbond waar vooral treinbestuurders en machinisten bij aangesloten zijn.

Maak het voor de machinisten niet onnodig moeilijk en zorg voor simpelere updates

Joachim Permentier, OVS

Meer vertraging

"De machinisten van Beneluxtreinen moeten vaak extra handelingen uitvoeren, vanwege nieuwe updates", zegt de vakbonds-secretaris. "Dat worden er zoveel, dat het machinisten erg frustreert. Ze krijgen dan een bundeltje met een nieuwe versie en een instructieboekje. Die complexe handelingen verschillen vaak van degene die ze gewend zijn, waardoor dat extra tijd en energie kost. Dat leidt tot meer vertraging."

De nieuwe updates zijn dus vaak erg ingewikkeld. "En daarom pleit ik voor een veel eenvoudigere reglementering", zegt Permentier. "Want de nieuwe updates en veiligheidssystemen op de Beneluxtrein gaan constant gepaard met ingewikkelde handelingen."

Opleidingen

In Nederland stelden ruim duizend treinbestuurders van de hogesnelheidslijn en de vakbond een manifest op. Ze luidden in het Algemeen Dagblad de noodklok, wegens veelvuldig falende treinen en mysterieuze softwarefouten. In het manifest is te lezen dat "de ondersteuning vaak erg bedroevend is". De machinisten worden volgens henzelf onvoldoende voorbereid om software-updates uit te voeren.

Zonder al die updates heb je minder frustratie, minder tijdverlies en dus ook minder vertraging

Joachim Permentier, OVS.

Volgens Permentier zit het in ons land wel goed wat betreft machinistenopleidingen. "Ze worden onderworpen aan psychologische tests, krijgen les in technische vaardigheden en moeten theorie afwisselen met lessen op de trein en in simulaties. Opleidingen zijn er genoeg, maar nogmaals: maak het voor de machinisten niet onnodig moeilijk en zorg voor simpelere updates. Dan heb je minder frustratie, minder tijdverlies en dus ook minder vertraging."