© Nathan Dobbelaere

Een festival hoog in de bergen: wat is de klimaatimpact van Tomorrowland Winter?

Het is een hot issue tegenwoordig: hoe zit het met de impact van evenementen en activiteiten op het klimaat? VRT NWS zocht uit hoe groot de voetafdruk is van een festival als Tomorrowland Winter en kwam tot verrassende conclusies. Maar de belangrijkste vaststelling blijft: de keuzes die we maken in ons dagelijkse leven hebben de grootste impact.  

De eerste editie van Tommorowland Winter vindt plaats op Alpe D'Huez, ruim 1.800 meter hoog in de Franse Alpen. Om een idee te krijgen van de volledige voetafdruk, hebben we verschillende parameters in kaart gebracht: het transport van de bezoekers, die uit alle hoeken van de wereld komen, het vervoer van het festivalmateriaal en de verbruikte energie op het podium. 

Hoe kwamen de festivalgangers naar Alpe D'Huez?

Het dancefestival Tomorrowland Winter ontvangt deze week 25.000 bezoekers uit 94 landen. Toegegeven, de fiets was een beetje een lastige optie, maar voor de CO2-uitstoot maakt het een groot verschil of je vliegtuig, trein, bus of auto neemt.

Reist u met een goedgevulde trein, dan is uw CO2-uitstoot maar 15 kg, goed voor de laagste score. "Die optie nog meer naar voor schuiven, zou al heel wat kunnen betekenen", zegt Peter Coenen van de Vlaamse onafhankelijke onderzoeksorganisatie VITO. De efficiëntiewinst kan nog groter zijn wanneer de trein korte vluchten zou kunnen vervangen, zegt hij.  

De korte vluchten vervangen door een treinverbinding, zou een goede optie zijn

Trein en bus staan onderaan de ladder, met een gemiddelde uitstoot per persoon van 15 tot 30 kg CO2 voor een traject van 1.000 km. De auto doet het ook niet slecht, met 40 kg, tenminste als je kiest voor autodelen met z'n vieren, berekende de VITO. Het vliegtuig komt uit op een paar honderd kilogram tot 2 ton CO2, afhankelijk van de afstand. 

"We hebben 32 vluchten gehad, 39 autobussen en dan waren er nog heel wat Belgen die met de auto zijn gekomen", preciseert Debby Wilmsen, woordvoerster van Tomorrowland. Er is nog ruimte voor verbetering, geeft ze toe, maar dit was een eerste editie. "We gaan de balans opmaken en zien wat beter kan." In ieder geval, bij het festival in Boom is het veel eenvoudiger om mensen met het openbaar vervoer te laten komen.  (lees door onder de video)

Video player inladen ...

Het materiaal: lokaal werken, maar 30 vrachtwagens voor hoofdpodium uit België

Om Tomorrowland er echt als Tomorrowland te laten uitzien, vervoerde de organisatie heel wat van de vertrouwde decorelementen en ander materiaal van België naar de Franse Alpen. Daar waren zeker 30 volgeladen vrachtwagens voor nodig. Er is sprake van zo'n 50 ton CO2.

"Is dit veel? Relatief gezien kan je zeggen van niet, maar het is weer iets dat erbij komt, en CO2 stapelt zich nu eenmaal op in onze atmosfeer. Elke gram of elke ton die erbij komt, heeft een blijvende impact", duidt Coenen. 

Wilmsen zegt dat de organisatie zoveel mogelijk met plaatselijk materiaal en lokale medewerkers heeft gewerkt. "Dat is gelukt. Maar onze Main Stage maken we nu eenmaal volledig in België, en die is in vrachtwagens gekomen.  We hebben er heel hard op gewerkt om het aantal vrachtwagens tot een minimum te beperken. We proberen zo ecologisch mogelijk te werken qua transport en productie." (lees door onder de video)

We hebben er heel hard op gewerkt om het aantal vrachtwagens tot een minimum te beperken

Video player inladen ...

De podia: generatoren draaien op volle toeren

Om energie aan te maken voor de grotere podia, worden extra generatoren ingezet die op diesel draaien. Die moeten ervoor zorgen dat licht, geluid en speciale effecten permanent - zonder onderbreken dus - actief kunnen zijn. En daar komen we misschien wel tot de meest verrassende vaststelling. 

Tien van die generatoren stoten samen enkele honderden ton uit, schat Coenen. "Als je dat vergelijkt met de uitstoot van een privéwoning, dan is dat zeer veel. Het is een factor 50 tot 100 keer meer dan de uitstoot op jaarbasis van een woning." 

Kan dat minder? Volgens Peter Coenen van VITO wel, door bijvoorbeeld niet voortdurend de generatoren op volle kracht te laten werken, en de piekmomenten door een extra batterij te laten opvangen. "We kijken naar alternatieven", zegt Wilmsen. "In de toekomst kan het veranderen, maar voorlopig doen we het hier mee." (lees door onder de video)

Video player inladen ...

Hoeveel stootte Tomorrowland Winter nu uit? En wat kunnen wij nog doen?

De CO2-impact van een festival is onmiskenbaar, ook dat van Tomorrowland Winter dus. Dat kan gaan tot een paar 1.000 ton CO2. En hoewel het klein bier is in vergelijking met de industriële uitstoot, kan alles altijd beter, zegt Coenen: "Vandaag de dag is iedere impact eigenlijk al te veel. Het is een cumulatief probleem, want CO2 verdwijnt zomaar niet uit de lucht."

Geen man overboord evenwel, want we kunnen zelf sowieso altijd ons steentje bijdragen: "De bekende maatregelen, zoals de keuzes die we maken wanneer we ons verplaatsen, en het goed isoleren van de woning, kunnen op dat vlak veel effectiever zijn dan wegblijven van een festival." 

Debby Wilmsen zegt dat Tomorrowland volop met klimaat en milieu bezig is, zo kijkt de organisatie ook naar de waterafdruk en heeft ze oog voor recyclage. "We hebben dit in België in kaart gebracht en hopen daar verder in te kunnen gaan de volgende jaren." 

Slimme keuzes maken in ons dagelijkse leven brengt veel meer op dan bijvoorbeeld niet naar een festival gaan

Video player inladen ...