"Danspasjes waarvan zelfs je oma zegt: "Dat kan ik ook!""

"Als je iemand leuk vindt, hou haar dan niet aan het lijntje en doe een ring rond haar vinger." Met deze krachtige boodschap scoorde Beyoncé 10 jaar geleden een wereldhit, ondersteund door een opvallende videoclip die intussen als "iconisch" omschreven wordt. Beyoncé schokte zich met een ongekende arrogantie -dat handje!- tussen 2 achtergronddanseressen doorheen haar "Single ladies", goed voor intussen meer dan 690 miljoen views op YouTube. En, dat was de basisidee, met een choreografie die iedereen zich eigen kon maken, van piepjong tot stokoud. Verantwoordelijk voor de onvergetelijke danspassen waren choreograaf Frank Gatson en zijn toen 18-jarige assistent JaQuel Knight.

De choreografie van "Single ladies" was gebaseerd op "Mexican breakfast", een optreden van 3 danseressen in 'The Ed Sullivan Show' in 1969, bedacht door de bekende Broadway-choreograaf Bob Fosse (Fosse won als regisseur een Oscar in 1973 voor de film "Cabaret", nvdr). Frank Gatson: "Nadat Beyoncé en ik die danseressen tijdens een uitzending van 'The Ed Sullivan Show' uit 1969 gezien hadden, was onze eerste gedachte: "Wat als we deze danspassen eens een moderne update geven?"" (Cosmopolitan, mei 2016)

Gatson zag in zijn assistent JaQuel Knight de ideale persoon om daarvoor te zorgen. Knight: "Ik ging naar een auditie van Frank (Gatson was op zoek naar dansers voor optredens met Michelle Williams, nvdr) als een danser, maar eigenlijk hoopte ik dat ik genoeg indruk op hem kon maken om van zijn creatieve team te kunnen deel uitmaken. En dat lukte. Ik mocht zijn assistent zijn. Een 6-tal maanden later belde hij me op om te zeggen dat een lied van Beyoncé een video nodig had. "Kan je morgen naar New York komen?", was zijn vraag. Die trip heeft mijn leven veranderd." (Billboard, april 2018)

Bedoeling was alvast om de bewegingen zo simpel mogelijk te houden. Gatson: "De dans bestaat uit verschillende kleine, simpele dingen, zoals dat handgebaar. Of dat arrogant loopje in een cirkel. Iets waar ook je oma van kan zeggen: "Hé, dat kan ik ook!"" (Cosmopolitan)

De update van de "Mexican breakfast" vonden de choreografen dan weer in de 'J-Setting-choreografieën', waarbij een schokkende lichaamsbeweging van één danseres steeds wordt overgenomen door een andere, zodat er een lange dansketting ontstaat. Maar de link met de oorspronkelijke dansroutine bleef opmerkelijk:

Knight: "Beyoncé had al in haar hoofd hoe de danspassen er moesten uitzien. Ik heb haar concept uitgewerkt en 'hot' gemaakt." (Dance Informa, juni 2010)

In de videoclip werd Beyoncé geassisteerd door 2 andere danseressen: Ebony Williams, die in laatste instantie moest opdraven omdat de aanvankelijk geselecteerde danseres niet op tijd in New York geraakte, en Ashley Everett, die rechtstreeks via een auditie geselecteerd was. Gatson: "Beyoncé wil ook naast haar een ster zien schitteren. Ze is niet het type artieste dat zich geïntimideerd voelt door de aanwezigheid van andere knappe vrouwen. Bovendien waren beide achtergronddanseressen klassiek geschoold en hadden ze balletlessen gevolgd. Iets wat nog meer klasse aan de danspassen toevoegde. Omdat Beyoncé wilde dat de video in één shoot werd opgenomen, werd de volledige dansroutine ongeveer een 50-tal keer herhaald om tot het uiteindelijke resultaat te komen." (Cosmopolitan)

We wilden dat het iets groots zou worden en we hebben er keihard aan gewerkt

Knight: "Beyoncé is ronduit geweldig om mee samen te werken. Ze is de droom van iedere choreograaf. Zo gepassioneerd, zo gedreven, één en al inzet. Dat werkt erg inspirerend. Ze verplicht je de grenzen van je eigen creatieve geest af te tasten. Ze wil het beste van het beste, niet alleen van zichzelf maar van haar hele team. Wat haar nog mooier maakt, is dat ze tegelijkertijd erg bescheiden is. En grappig!" (Dance Informa)

Het resultaat was verbluffend en de video werd in september 2009 dan ook tot "Video of the year" tijdens de uitreiking van de MTV Music Video Awards uitgeroepen. Knight: "Dat die video zo’n impact zou hebben, hadden we niet verwacht. Alhoewel, we wilden dat het iets groots zou worden en we hebben er keihard aan gewerkt. Dus, het was niet zo’n grote verrassing dat die clip zo populair zou worden." (Out, mei 2018)

"Het is een droom die werkelijkheid geworden is. Ik beeldde me altijd in hoe het zou voelen om iets te creëren waar ook kinderen die opgroeien en spelen op straat iets aan hebben, waar kinderen uit derdewereldlanden of die op het platteland wonen iets aan hebben. Dat heb ik met deze video bereikt. Al moet ik me soms in de arm knijpen om daar ten volle bewust van te zijn." (Billboard)

"Ik sta nog altijd versteld van de waardering die ik krijg voor deze video. En hoe toegankelijk hij ook blijft, voor iedereen. Ik ben zo dankbaar dat ik de mogelijkheid heb gekregen iets dergelijks binnen de cultuurwereld te creëren. Iedereen in mijn branche droomt ervan bijvoorbeeld de nieuwe "Beat it" te maken. Ik denk dat ik daarin met "Single ladies" geslaagd ben en ik ben er supertrots op." (Out)

"Single ladies (put a ring on it)" steeg 10 jaar geleden door naar de 11e plaats in de Ultratop, de hoogste plaats die de single in Vlaanderen zou bereiken. Met dus deze onvergetelijke videoclip: