Video player inladen ...

De harde cijfers: hoe de smartphone het lokale bankkantoor keldert

't Is de digitale omslag, mijnheer. Ook vanochtend was dat weer de mantra van BNP Paribas Fortis, toen de grootbank aankondigde dat ze de komende 3 jaar 267 van de 678 bankkantoren zou sluiten. Een verrassende verklaring is dat geenszins, zo tonen deze drie grafieken aan.

In tien jaar tijd is het aantal bankkantoren gedaald van meer dan 8.000 stuks naar amper iets meer dan 5.000, een daling met bijna 40 procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Febelfin, de federatie van de Belgische banksector.

Dat is even schrikken, maar de cijfers tonen ook aan dat die evolutie al jaren gestaag aan de gang is. Wel opvallend is dat de snelheid van die evolutie het voorbije jaar plots in de hoogte is gegaan. 

Geen enkele grootbank ontkomt eraan, zo toont een ander grafiekje. Het verschil bij BNP Paribas Fortis is misschien het meest opvallend, maar ook Belfius, KBC en ING hebben de voorbije tien jaar het aantal kantoren fors zien zakken. Elke grootbank telt vandaag nog ruwweg tussen 650 en de 550 lokale kantoren.

Een cijfer dat alleen nog maar verder zal dalen. En de laatste jaren zijn er bovendien ook filialen van kleinere banken aan het verdwijnen.

Hoe dat komt? De woorden van KBC-CEO Johan Thijs van vorige zomer echoën nog altijd na op de hoofdkantoren van de grootbanken: "Als een kantoor niet gebruikt wordt, dan gaan we het niet openhouden."

BNP Paribas Fortis gaf vandaag eenzelfde antwoord in haar verklaring voor de verdere reorganisatie van haar bankennet. "Enerzijds daalt het aantal bezoeken aan de bankkantoren. Anderzijds stijgt het aantal interacties via digitale kanalen." 

Bij BNP Paribas Fortis maakt amper 14 procent van de klanten enkel en alleen gebruik van de kantoren voor zijn verrichtingen. Meer dan 85 procent combineert een sporadisch kantoorbezoek met voornamelijk digitaal bankieren, via computer en (almaar meer) smartphone of tablet.

Alweer een miljoen erbij

Hoe fors die beweging naar de mobiele wereld is, toont onderstaande grafiek aan. Op amper een jaar tijd zijn er meer dan 1,1 miljoen nieuwe abonnementen op mobiele bankingapps bijgekomen. De kaap van de 7 miljoen abonnementen is dit jaar gerond.

En zulke reuzensprongen waren er ook de voorbije jaren. Die "abonnementen" zijn mensen die een app voor mobiel bankieren geïnstalleerd hebben en voor die app van hun bank een werkende login gekregen hebben.

Alle banken zien bovendien niet alleen de installaties, maar ook het gebruik van die apps stijgen. In "De markt" vertelde Vlerick-professor Björn Cumps een paar maanden geleden nog hoe banken mensen zo veel mogelijk aan die apps proberen te binden via handige extra's: bustickets, maaltijdcheques en zelfs het beheren van rekeningen van andere banken.

"We zien een verschuiving van puur financiële producten naar wat de klant effectief nodig heeft. Bij pakweg huizenkwesties heb je niet alleen de bank nodig, maar soms ook een notaris of een architect. Als je die diensten op je app kan aanbieden, trek je de klant naar je platform en hou je die daar."

Niet onder elke kerktoren

Een kleine minderheid teert nog op kantoorbezoeken, de overgrote (en groeiende) meerderheid doet het digitaal of mobiel, en het kantorennet is nu eenmaal een grote kostenpost. Jep, dat is exact het rekensommetje dat alle banken op dit moment maken. "De klant bepaalt het tempo", drukken de banken ons op het hart. En dat tempo ligt, zo tonen de grafieken hierboven, gewoon hoog.

Voor wie zich afvraagt waar dit eindigt: Cumps vertelde ons vorig jaar dat dat in theorie kan doorgaan tot er geen enkel bankkantoor meer overblijft. Maar zover zal het waarschijnlijk niet komen. "Er zullen altijd nog advieskantoren nodig zijn", aldus Cumps. "Dat grote belang van een lokale aanwezigheid blijft. Maar onder elke kerktoren een bankkantoor, nee, dat zit er niet meer in."

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen ...

Bekijk hieronder onze financieel expert Michael Van Droogenbroeck in "Het Journaal":

Video player inladen ...