"Die eerste kussen waren zo puur. Om kippenvel van te krijgen!"

"'t Is toch maar een kus!" Dat vond men in maart 2014 zeker niet, toen plots een filmpje van 20 toevallig gekozen mannen en vrouwen, die elkaar niet kenden en aan wie gevraagd werd om elkaar voor het eerst een kus op de mond te geven, viraal ging. Miljoenen lieten zich wereldwijd charmeren door de beelden van de eerste aarzeling om er vervolgens (soms) helemaal voor te gaan. Maar al snel werd duidelijk dat de video niets meer dan een reclamecampagne van het modelabel Wren was. Niet alleen het aantal bezoekers voor de website steeg er fenomenaal door, ook de verkoop online. De campagne had nauwelijks 1.300 dollar gekost, maar wordt 5 jaar later nog altijd omschreven als een van de succesvolste internetcampagnes ooit.

Momenteel klokt de video, waarin voor het ene koppel die eerste kus iets magisch en passioneels is, terwijl die voor het andere koppel dan weer eerder ongemakkelijk en onhandig aanvoelde, op meer dan 137 miljoen views af.

Melissa Coker, creative director bij Wren: "De meerderheid van mensen doet iedere dag niets anders dan staren naar een computerscherm, wat toch wel het tegenovergestelde is van iemand kussen. Met dit idee in het achterhoofd wilden we een campagne starten die mensen wegtrekt uit hun dagelijkse sleur en hen emotioneel raakt. Ook al zijn computerschermen erg onpersoonlijk, toch was ik verrast door de impact van de digitale wereld om die emotionele en menselijke band een extra vonk te geven." (Business Insider, maart 2014)

"We stelden vast dat er meer kans is dat iets gedeeld wordt, als men daar op een positieve en emotionele manier kan reageren. Wanneer een kijker iets ziet dat hem inspireert of gelukkig maakt, dan is de kans veel groter dat hij dat met anderen wil delen." (Business Insider)

Hoe vaak zie je iets op het internet waarvan je kippenvel krijgt?

"Je kijkt naar die verbluffende, lieve, tedere momenten en voelt er plots ook zelf iets bij. Dat maakt het allemaal zo speciaal. Hoe vaak zie je iets op het internet waarvan je kippenvel krijgt?" (Elle, maart 2014)

Regisseur Tatia Pilieva: "Ik vond het ongelooflijk hoe deze mensen voor mijn ogen hun beschermlagen verwijderden om zo puur mogelijk die eerste kus te beleven." (Interview Magazine, maart 2014)

Maar al snel bleek dat de kussende koppels niet zomaar van straat geplukt waren. De deelnemers waren zorgvuldig uitgekozen, vooral omwille van hun goede looks, en hadden omschrijvingen als fotomodel, zanger en acteur op hun cv staan. "De video wil ons doen geloven in de fantasie dat er schoonheid kan ontstaan uit een toevallige ontmoeting tussen 2 onbekenden, maar eigenlijk toont ons deze video niets meer dan de schoonheid van fotomodellen die elkaar kussen. Een soort van "The bachelor" voor hipsters. Zou deze video zo massaal bekeken zijn, mochten de toevallige kussers corpulenter, minder stijlvol, minder charmant zijn en niet zulke verzorgde nagels hebben gehad?" concludeerde nieuwswebsite Slate alvast.

Coker verdedigde zich op die kritiek als volgt: "Ook al namen een aantal bekenden deel aan de video, toch kenden ze elkaar niet en voelden ze zich even raar en nerveus, wanneer ze tegenover elkaar stonden, als wie dan ook in de wereld." (Elle)

Uiteindelijk was het allemaal erg onschuldig

De deelnemers aan de video vonden de ervaring alvast positief. Zangeres Soko, van wie de muziek ook gebruikt werd in de video: "Ook al wist ik niets over het concept, men had me wel verteld dat ik iemand moest kussen. Daar ben ik altijd al voor te vinden: ik doe niets liever dan kussen en knuffelen. Ik had wel gevraagd of het met een meisje mocht zijn. Maar dat was me vooraf niet bevestigd, zodat ik toch wel nerveus was. Maar dan werd ik aan Marianna voorgesteld en zij was even nerveus als ik. Voor haar was het de eerste keer dat ze een vrouw kuste. We hebben de rest van de dag nog samen doorgebracht." (Into the gloss, april 2014)

Zanger Damian Kulash van de rockband OK Go: "Na de kus zijn Nicole en ik nog iets gaan eten. Het leek me vreemd om eerst een wildvreemde te kussen en dan haar een hand te geven en te zeggen: "Het was leuk je ontmoet te hebben." Uiteindelijk vonden we het allebei vreemd dat miljoenen mensen onze kus, een moment dat eigenlijk zo snel voorbij was, gezien hebben." (Into the gloss)

Zanger Justin Kennedy van de indie-rockband Army Navy: "Het ging allemaal zo snel. Ik wist niet hoe ik van punt A naar punt B moest gaan. Ik heb dan maar een vreemde buiging gemaakt en een hand gegeven om het ijs te breken. Maar uiteindelijk was het erg onschuldig." (Into the gloss)

Hoe onschuldig ook, gescoord werd er wel met deze video: