Video player inladen ...

Belgisch modemerk Essentiel viert 20e verjaardag: "Instagram heeft de modewereld véél opener gemaakt"

Het Belgische modemerk Essentiel viert zijn 20e verjaardag, onder meer met de opening van een eerste winkel in het Verenigd Koninkrijk. Wat destijds begon met enkele kleurrijke T-shirts, is nu een uitgebreide collectie met jaarlijks honderden stuks die internationaal wordt verkocht. En in dat groeiproces hebben de sociale media, en vooral Instagram, een cruciale rol gespeeld, vertelt Essentiel-oprichter Inge Onsea in "De zevende dag". "Wij hebben zelf drie mensen in dienst om onze Instagramaccount te beheren."

"Hoe Belgisch we nog zijn? De laatste jaren zijn de grenzen van de mode vooral door de sociale media vervaagd. Als creatieveling is het een makkelijke manier om je publiek te bereiken, al neemt zo ook de concurrentie toe, omdat mensen online makkelijk kunnen vergelijken. De sociale media hebben de modewereld echt doen opengaan", aldus Onsea.

"Dat heeft ook tot gevolg dat we collecties of stukken minder creëren voor een bepaalde nationale markt. Zoals we vroeger bijvoorbeeld voor onze Italiaanse klanten er nog een schepje bovenop deden, omdat zij zich graag wat flamboyanter kleden. En voor de Aziatische markt destijds alles kon."

Het belangrijkste kanaal voor de modewereld is volgens Onsea zeker Instagram. "Daar zitten de realitysterren en bekende koppen die allerlei kledij dragen en producten gebruiken. Consumenten zien daar wie er waarmee "over the top" gaat. Als stylist en merk is het belangrijk om mee te zijn met wat er leeft, en tegelijk publiciteit te maken.  Daarom zetten we bij Essentiel drie mensen voltijds in om onze Instagramaccount te beheren."

Essentiel sluit geen deals met influencers, om hun stukken tegen betaling te promoten via sociale media. "We delen wel kledij uit aan bekende mensen, van wie wij vinden dat ze perfect met Essentiel in zee kunnen gaan. Maar we betalen hen niet, en we dwingen hen ook niet om onze spullen te dragen. We moeten online geloofwaardig en authentiek blijven."

"Zoektocht naar duurzaamheid daagt de hele modesector uit"

Naast het belang van de sociale media en online shoppen -"al blijven fysieke winkels wel cruciaal om te tonen wie we zijn en waar we voor staan", aldus Onsea - is de aandacht voor duurzaamheid ook een recente evolutie in de modewereld. "De consument dwingt ons om ermee bezig te zijn", zegt ze daarover.

"Duurzaamheid is een tricky onderwerp, want het businessmodel in de mode is daar niet op gemaakt. De evoluties gaat dus eerder traag. We laten bijvoorbeeld stoffen die we in Italië kopen nu bewerken door een Italiaanse fabrikant, en we proberen een deel van onze Aziatische productie naar Europa te halen", legt ze uit.

"Je ziet dat merken ook vaker op zoek gaan naar ecologisch verantwoorde stoffen. Maar dat is een leerproces, voor de hele sector.  Daarom hebben we enkele maanden geleden beslist om niet langer 8 collecties per jaar uit te brengen, maar ons te beperken tot 2. Geen fast fashion meer: we zetten een stapje terug om te werken op duurzame mode. Less is more."

Bekijk hier het integrale gesprek met Inge Onsea in "De zevende dag":

Video player inladen ...