Huishoudhulpen klagen over aftands poetsmateriaal, wat moet u in huis halen?

De helft van de huishoudhulpen is niet tevreden over de werkomstandigheden waarin ze moeten werken. Ze klagen vooral over het poetsmateriaal waarmee ze moeten werken. Dat blijkt uit een enquête van het Werkbaarheidsfonds voor de Dienstencheques. Het fonds lanceert nu een campagne die om meer respect vraagt voor de huishoudhulpen.

Zowat 1 op de 10 Vlamingen gebruikt dienstencheques, vooral om er huishoudhulpen mee te betalen. Maar uit een enquête bij 3.000 huishoudhulpen blijkt dat de helft zich niet respectvol behandeld voelt.

Dat zit hem vaak in heel praktische dingen, stelt directeur Peter Van de Veire - niet te verwarren met de MNM-presentator - vast. “Uit de enquête blijkt dat huishoudhulpen vooral een probleem hebben met de materialen die ter beschikking gesteld worden.”

Korte steel en oude doeken

Zo geeft de helft van de huishoudhulpen aan dat ze moeten werken met materiaal met een te korte steel, waardoor ze last krijgen van hun rug. Voorzie dus trekkers en borstels met een voldoende lange of telescopische steel als u de rug van uw poetshulp wil ontzien.

“Ook moeten ze vaak werken met oud en aftands materiaal.” Concreet denkt Van de Veire hierbij aan oude dweilen en poetsdoeken die heel zwaar worden als er water in komt. Die kan je beter vervangen door nieuwe, lichte microvezeldoekjes die veel minder zwaar zijn. Op die manier moet uw poetshulp minder hard wringen en zal die minder snel last krijgen van pijnlijke handen en polsen.

Onbewust

Waarom komt het Werkbaarheidsfonds voor de Dienstencheques nu met deze campagne? Is het zo moeilijk voor de poetshulpen om zelf zulke problemen aan te kaarten? Dat is niet zozeer het probleem, stelt Van de Veire vast. “Maar vaak zijn de klanten niet aanwezig als de huishoudhulp komt poetsen. Dan moet hij of zij het al op een papiertje gaan zetten.”

“Met onze campagne willen wij de huishoudhulpen een duwtje in de rug geven en hen ondersteunen om dit thema aan te kaarten bij hun klanten. Want vaak zijn die zich niet bewust van het probleem, dat hun materiaal aftands is. Zelf poetsen ze hooguit een halfuurtje per week met hun kuisgerief, maar een huishoudhulp is daar dagelijks uren mee in de weer.”

Flyers en website

Concreet zal het Werkbaarheidsfonds nu op grote schaal flyers verspreiden bij dienstenchequesbedrijven, zodat zij die op hun beurt aan hun klanten kunnen geven. Op die flyers zal  een checklist staan met basismateriaal.

Wie wil checken welk poetsmateriaal je het best in huis kan halen om je huishoudhulp zijn of haar werk goed te laten doen, kan dat ook online checken, op de website iktoonrespect.be.

Dit jaar focust de campagne op het poetsmateriaal, maar de komende jaren zullen er andere dingen aan bod komen die het respect voor het poetspersoneel moeten opkrikken. Goede communicatie bijvoorbeeld, want die kan vaak ook nog beter, zo blijkt uit de enquête.

Beluister het volledige gesprek met Peter Van de Veire in "De ochtend" op Radio 1: