VRT krijgt dubbel zoveel klachten: "We voelen polarisatie in maatschappelijke debat" 

De openbare omroep VRT heeft vorig jaar dubbel zoveel klachten binnengekregen als het jaar daarvoor. Dat blijkt uit het klachtenrapport 2018 dat morgen wordt voorgesteld in het Vlaams Parlement. "Uit het rapport blijkt dat VRT niet ontsnapt aan de polarisatie van het maatschappelijke debat", zegt klachtencoördinator Anabel Coremans. 

In 2018 behandelde de klanten- en klachtendienst van de VRT in totaal 38.753 contacten, waarvan 8.612 klachten. De VRT ziet verschillende verklaringen voor de toename van het aantal klachten. Dankzij de digitale evoluties kunnen mediagebruikers het aanbod van de VRT bekijken waar en wanneer ze dat willen en is de VRT op veel meer momenten aanwezig in het leven van de mediagebruikers. Het is ook veel eenvoudiger geworden om via digitale weg vragen of klachten aan de VRT te bezorgen. 

"We stellen vast dat het publiek meer gewicht wil hangen aan zijn boodschap en zijn vraag of opmerking steeds vaker als een klacht beschouwt", zegt Coremans. "2018 was het jaar waarin het woord "polarisering" niet weg te denken was uit het politieke en maatschappelijke debat. Nuancering is soms ver te zoeken. Een steeds mondiger publiek deelt de wereld op in zwart en wit, waardoor het grijs soms uit het oog verloren raakt. Ook de klanten- en klachtendienst en de nieuwsombudsman voelen dat sterk aan."

De mening van de kijker, luisteraar en lezer is voor de VRT erg belangrijk. "Onze kijkers, luisteraars en lezers houden ons dagelijks een spiegel voor. Ze laten ons stilstaan bij de kwaliteit van ons aanbod, het duurzame beleid van ons mediabedrijf en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die de VRT hoog in het vaandel draagt."

Nieuwsombudsman

Nieuwsombudsman Tim Pauwels had vorig jaar 4.795 contacten, dat is een verdrievoudiging in vergelijking met het jaar voordien (de ombudsman begon in april 2017).

De vaste thema's "onpartijdigheid" en "nauwkeurigheid" stegen verhoudingsgewijs minder mee. Ze werden minder belangrijk in het totale aantal klachten. Er waren wel meer klachten over waarom bepaalde items al dan niet geselecteerd werden voor berichtgeving. In verband met de gemeenteraadsverkiezingen ging het vaak om de vraag naar nog meer lokale berichtgeving. In het algemeen is er ook de vraag dat VRT NWS zou reageren op argumenten en verhalen die de ronde doen op sociale media.

Nieuwsombudsman Tim Pauwels en klachtencoördinator Anabel Coremans

Sportjaar

2018 was ook een druk sportjaar. Dat heeft voor een recordaantal klachten gezorgd. Bijna de helft van de klachten werd geregistreerd tijdens het WK. Meer specifiek ging het bijvoorbeeld over de uitspraak van commentatoren, het verkeerd uitspreken van namen of men verweet onze sportjournalisten favoritisme. "Sport brengt uiteraard emoties met zich mee en deze waren ook vaak terug te vinden in de klachten", reageert Coremans. "Drie vierde van de klachten zijn dan ook subjectief en slechts één vierde wordt aanzien als gegrond."

Nog enkele opvallende cijfers

6.125 van de 38.753 contacten hadden betrekking op VRT NU, het digitale platform waar mensen VRT-programma's kunnen (her)bekijken. Dat gaat vooral over specifieke technische problemen. Er zijn ook veel klachten dat je in het buitenland niet alles kunt bekijken. 

Het aantal klachten over programma's ging verder naar beneden. Vorig jaar ging dit nog om 874 klachten ten opzichte van 1402 in 2015. Daarnaast kreeg de VRT in 2018 een recordaantal complimenten voor het eerste seizoen van "Down the road".