Dries Luyten

Radna Fabias wint Herman de Coninckprijs: "Poëzie met borsten én ballen"

“Habitus” van de Nederlandse Radna Fabias is bekroond met de Herman de Coninckprijs voor poëzie. Een bijzonder debuut waar ze tien jaar aan heeft gewerkt. Van één gedicht uit de bundel is een poster gemaakt. Die is gratis af te halen in de boekhandel.

Radna Fabias’ eerste dichtbundel “Habitus” is door de jury van de Herman de Coninckprijs gekozen als beste van 2018. Fabias, een Nederlandse met wortels in Curaçao, kreeg de onderscheiding in de Arenbergschouwburg in Antwerpen. Er waren 112 inzendingen. Op de shortlist stonden nog bundels van Frouke Arns, Maria Barnas en van drie Vlaamse dichters: Paul Bogaert, Paul Demets en Stefan Hertmans.

De jury noemt Radna Fabias een "schitterend talent" dat "zich buiten alle grenzen wurmt". De thema's zijn allesoverschrijdend en toch actueel: de positie van een nieuwkomer, van een vrouw.  "Deze dichter reikt over de grenzen van het geslacht heen, ze pelt de schil van de mens en maakt iedereen gelijk. Het is kortom poëzie met borsten en ballen."

De dichter keert het vrouwzijn binnenstebuiten

Radna Fabias maakt een stormachtige entree in de poëzie. “Ik heb ongeveer tien jaar gedaan om materiaal te verzamelen en heb twee jaar aan de gedichten geschreven,” verduidelijkte ze in “Culture Club” op Radio 1. “Nu laat ik me een beetje meevoeren. Het is vreemd om zoveel mensen over het werk te horen. Het is wel grappig dat ik zo lang aan een bundel werk en als hij dan uitkomt, dan blijkt hij kei-actueel.” Radna Fabias geeft toe: “Er zitten bloed, zweet en tranen in die vrij donkere bundel. Maar ook een schaterlach. Er is ook ruimte voor humor en kleine momenten van lichtheid.”

Luister hoe Radna Fabias het sensuele gedicht "Gieser wildeman" voorleest:

Waar gaat “Habitus” over? Over veel dingen tegelijk, zegt de dichteres: “Over vrouw zijn, of een versie daarvan. Over “ontplaatsing”, over het wegvallen van het vanzelfsprekende en wat ervoor in de plaats komt. Over identiteit, over migratie, over een zoeken naar hoe er te zijn, hoe er op een waarachtige manier te zijn en wat de blik van een ander en van jezelf dan doet met het idee van wie je bent.”

Rolmodel? Het lijkt me voor iedereen beter dat ik dat niet doe

Radna Fabias blijft bescheiden: “Het is een poging om al die thema’s aan te raken, maar je ziet me veel wankelen.” Een zwarte vrouw die feministische gedichten schrijft, zou dat geen rolmodel kunnen zijn? Fabias past voor die rol. “ Rolmodel associeer ik met een zekere onberispelijkheid van gedrag. Een rolmodel moet steviger en stelliger zijn dan ik.” Maar, voegt ze toe, “Ik vind het niet erg dat mensen de bundel feministisch noemen. Ik laat de interpretatie voor een ander.”  

De bekroonde dichteres gaf haar baan op, een maand na de publicatie van “Habitus”. Ze was een opgemerkte gast op de laatste editie van “Saint-Amour”, met een jazzy voorleessessie. “Binnenkort trek ik me terug om aan mijn volgende boek te werken. Het wordt geen poëziebundel; ik zoek nog naar de juiste vorm.”

Gratis postergedicht

Als winnaar van de Herman de Coninckprijs krijgt ze 7.500 euro. "Ik zoek je in de stad", een van de gedichten uit haar bundel "Habitus", is ook gekozen als "postergedicht" en fraai vormgegeven door Gert Dooreman. De poster wordt op 4.000 exemplaren verspreid in 160 boekhandels. Gratis af te halen vanaf vrijdag 22 maart.

Luister en kijk naar Radna Fabias op de Nacht van de Poëzie 2018:

Bekijk ook een uitzending met Radna Fabias van "Winteruur", 12 maart 2019:

Video player inladen ...

Beluister hier het gesprek met Radna Fabias in "Culture Club" (Radio 1,  2019):